Feedback

Betonnen Aanrechtblad

Een betonnen aanrechtblad is een bijzonder keuze. Dit artikel gaat in op verschillende eigenschappen van dit type aanrechtblad.

Materiaal
Beton wordt gemaakt door water, zand, grind en cement met elkaar te mengen en te laten drogen. Bij een keukenblad wordt het mengsel gegoten in de vorm van het gewenste blad. Een onbewerkt betonnen blad is niet geschikt als werkblad in de keuken. In de regel zal het blad eerst moeten worden afgekrabd, worden opgevuld, worden opgeschuurd en worden gepolijst. Hierdoor ontstaat een blad met een echt vlak oppervlak. Hierna moet het worden beschermd tegen water en vuil. Dit kan door het blad te impregneren of door het te coaten. Bij het impregneren wordt er een beschermende vloeistof op het oppervlak gespoten en ingewreven die in het beton zal trekken. Ook is mogelijk dat een coatinglaag als beschermende laag bovenop het betonoppervlak wordt aangebracht. Bekende voorbeelden van coatinglagen zijn PU en epoxy. Een betonnen blad is heel erg zwaar.

Levensduur
Beton als materiaal heeft een zeer lange levensduur. Om het blad daadwerkelijk te kunnen blijven gebruiken is het dagelijks schoonhouden en het regelmatig onderhouden van de impregnatie of coatinglaag essentieel.

Kleur
Betonnen bladen hebben een lichtgrijze tot grijze kleur. Het blad zal in de regel niet helemaal egaal van kleur zijn maar iets verlopen in verschillende lichtere en donkerder grijsteinten.

Vochtbestendigheid
Beton is niet vochtbestendig en van zichzelf een poreus materiaal. Een betonnen blad zuigt het vocht naar binnen. Eenmaal gevormde vochtplekken zullen meestal zichtbaar blijven. Om vochtplekken te voorkomen dient het aanrechtblad geimpregneerd of gecoat te zijn en moet deze laag worden bijgehouden. Er zit dan een beschermende laag op die het water tegenhoudt. Coating of impregnatie biedt geen 100% bescherming tegen vocht. Het is sterk aan te raden om vocht altijd te verwijderen van het blad en nooit water op het blad te laten liggen.

Hittebestendigheid
De coating of het impregnatiemateriaal dat op het beton zit kan niet goed tegen hitte. Gebruik altijd onderzetters onder hete pannen om aantasting van de beschermlaag te voorkomen. Daarnaast is er een risico op thermoshock als er een hete pan op een koud blad wordt gezet. Het blad zou kunnen scheuren door het temperatuurverschil. Ook in dit verband zijn onderzetters aan te raden. Overigens is het beton als materiaal zelf wel goed hittebestendig.

Vlekgevoeligheid
Beton is zeer gevoelig voor agressieve of zure vloeistoffen. Ook is beton niet goed bestand tegen vetten en olieachtige substanties. Deze vloeistoffen kunnen zorgen voor permanente vlekken in het blad. Vermijd zoveel mogelijk dat olie, azijn, bak en braadvetten, boter, margarine, sap van citroenen of limoenen, etc. op het werkblad terecht komen.

Krasvorming
Betonnen aanrechtbladen zijn keihard en nauwelijks gevoelig voor krassen.

Hygiëne
Beton is van zichzelf niet hygiënisch. Het is een poreus materiaal waar vocht in kan doordringen en kan blijven zitten. Door de beschermende laag die met een coating of door impregnatie wordt aangebracht op het beton, wordt een betonnen aanrechtblad wel een redelijk hygiënische keuze.

Uitstraling
Verschillende gebruikers geven aan dat betonnen bladen staan voor een stoere, warme, stijlvolle en stevige uitstraling. Beton heeft ook wel een wat industrieel karakter. De uitstraling van het beton wordt heel erg bepaald door de andere materialen die in de keuken gebruikt worden. Een combinatie die veel voorkomt is beton met houten (of houtlook) frontdeuren van de keuken. Ook de combinatie met roestvrijstaal, bijvoorbeeld in de grepen van de keukenkasten en de kraan, komt regelmatig voor.

Schoonmaken en onderhoud
Betonnen aanrechtbladen kunnen worden gereinigd met groene zeep of allesreiniger. De beschermende impregnatielaag of coating die op het beton zit kan niet tegen agressievere schoonmaakmiddelen zoals schuurmiddel, anti-kalk, ammonia of chloor die de coating of de impregnatie kunnen beschadigen. Daarnaast moet de beschermlaag van het aanrechtblad jaarlijks of zelfs vaker worden behandeld. Hoe vaak dat precies moet ligt aan de gebruikte coating of impregneerder.

Montage
Een betonnen aanrechtblad is erg zwaar en lastig te monteren. Door het grote gewicht is het blad na montage niet of nauwelijks te verwijderen. Het komt voor dat betonnen bladen breken bij vervoer of montage. Montage door vakmensen die specifiek ervaring hebben met betonnen bladen is absoluut aangeraden.

Kosten
De materiaalkosten van beton zijn erg laag. Maar de gespecialiseerde afwerking en de coating of impregnatie zijn vaak duur. Een hele globale prijsindicatie voor een betonnen aanrechtblad per strekkende meter is vanaf ca. 300 euro. Let op dat de eindprijs van het blad niet alleen bepaald wordt door de basis strekkende meterprijs, maar ook door de vorm van het blad (bijvoorbeeld een rechthoek, L-vormig, U-vormig, aanwezigheid van schuine stukken,etc.), de dikte van het blad, de randafwerking (alleen voorkant zichtbaar of rondom zichtbaar, aanwezigheid waterkering), en eventuele uitsparingen voor spoelbak, kranen en kookplaat. Een betonnen blad kan consequenties hebben voor de constructie van de keuken in de zin dat deze sterker moet worden uitgevoerd om het gewicht van het blad te dragen.

Feedback van gebruikers
In de regel zijn kopers bijzonder tevreden met de bijzonder uitstraling van het betonnen blad. Het zijn uiteraard mensen die vooraf gezocht hebben naar een dergelijk blad. We krijgen regelmatig te horen dat het goed fout kan lopen met de montage van betonnen bladen en dat de montage simpelweg niet lukt om dat het blad te zwaar is of dat het blad bij montage is gebroken. Tot slot klagen verschillende gebruikers over het dagelijkse onderhoud en de vlekvorming.

Conclusie
Een betonnen aanrechtblad neemt u voor de zeer bijzondere uitstraling. Qua materiaaleigenschappen is beton geen logische keuze voor een aanrechtblad. De bladen zijn erg gevoelig voor vocht en vlekken en vergen dagelijks onderhoud. De montage is lastig. Een betonnen blad is een duurdere keuze.

Meer aanrechtbladen
- Composiet aanrechtblad
- Glazen aanrechtblad
- Granieten aanrechtblad
- Houten aanrechtblad
- Keramisch aanrechtblad
- Kunststof aanrechtblad
- Marmeren aanrechtblad
- RVS aanrechtblad

De foto's zijn afkomstig van Tieleman keukens en DB Keukens.

Lijst met goed gewaardeerde keukenzaken
• Arma Keukens en Sanitair
   
(Nunspeet Gelderland) score 9,8 uit 543 ervaringen
• Keukenwereld XXL
   
(Poortvliet Zeeland) score 9,8 uit 169 ervaringen
• Avanti Keukens
   
(Kesteren Gelderland) score 9,8 uit 337 ervaringen
• Ardi Keukens
   
(Sint Annaland Zeeland) score 9,7 uit 344 ervaringen
• Keur Keukens
   
(Haarlem Noord-Holland) score 9,7 uit 373 ervaringen
• Adee Keukens
   
(Rijssen Overijssel) score 9,7 uit 261 ervaringen
• DB KeukenGroep
   
(8 vestigingen) score 9,7 uit 2163 ervaringen
• Velthuizen Keukens
   
(Woudenberg Utrecht) score 9,7 uit 85 ervaringen

U kunt ook de lijst met de Beste 10+ Keukenzaken bekijken.
Reacties
Er zijn 26 reacties bij dit artikel. Alle reacties zijn door Qasa gecontroleerd.
“Goeie service”
Betreft Keukenloods Door sam op vrijdag 10 apr 2020 20
We hebben een complete keuken met betonnen keukenblad gekocht. Inbouwapparaten van AEG werken heel fijn en de verkoper Pierre heeft ons echt heel goed geholpen met het bepalen wat we waar wilden hebben. Ook de monteur Rico heeft goed werk geleverd. Keuken blad heeft een klein scheurtje maar die komen ze nog maken, goeie service.
“Zeer tevreden”
Betreft Keukenloods Door Joshua Smit op dinsdag 14 jan 2020 20
Wij hebben een keuken gekocht inclusief apparatuur en betonblad. De begeleiding op de vestiging was zeer goed. We werden juist geattendeerd op de mogelijke krasvorming op een inductieplaat en de vlekken op het betonblad. Het was geen verkooppraatje, maar een serieuze begeleiding in het uitzoeken van de keuken. De montage van de keuken was zeer goed verzorgd en de monteur dacht ook nog over mogelijke calamiteiten door de wand onder het betonblad demontabel aan te brengen. Al met al een zeer tevreden klant. Wij hebben al bij meerdere vrienden / kennissen de ervaring gedeeld en jullie aanbevolen.
FOTO VAN JOSHUA SMIT
Keuken met betonnen blad
“Tevreden”
Betreft Keukenloods Door Richard op vrijdag 13 dec 2019 19
Nieuwe keuken en koelkast ,oven en een betonnenblad . Zeer aan te raden dit bedrijf

Aanvulling ontvangen 16 december 2019: De keuken is inmiddels gemonteerd. Wij zijn hier tevreden over.
“Top”
Betreft Keukenloods Door Rick de Kruijff op donderdag 13 jun 2019 19
Keuken gekocht en laten plaatsen. Van begin tot einde goede service en advies. We hebben gekozen voor een betonnenblad. Hier zat een maatafwijking in en was direct creatief opgelost door de vakkundige monteurs. Alsnog hebben ze de leverancier van dit bedrijf laten komen en de optie gegeven of wij een nieuw blad wilden. Kortom top gedaan!
FOTO VAN RICK DE KRUIJFF
Keuken langs de wand
“Betonnen blad”
Betreft Grando Keukens & Bad Door Truusje Soer-Vaartmans op vrijdag 10 mei 2019 19
Plaatsingsweek keuken zonder overleg verplaatst, bij toeval achter gekomen. Aanrechtblad werd niet op tijd geleverd. Dit is een betonnen aanrechtblad van 4,35 mtr. Inductiekookplaat met afzuiging zou geïntegreerd zijn in het blad, niet dus. Met het oog op vele beschadigingen kan het blad niet meer vervangen worden. Voor een Godsvermogen een blad en inductieplaat die niet volgens afspraak zijn opgeleverd. Als compensatie kreeg mijn echtgenoot een doosje bonbons welke over was van de Pasen. Inductieplaat is geleverd zonder gebruiksaanwijzing en toont gebreken. Gemeld. Zou contact worden opgenomen door een monteur. Na 2,5 week nog steeds geen reactie.
FOTO VAN TRUUSJE SOER-VAARTMANS
Keukenkastjes met betonnen blad
“Betonnen blad”
Betreft Grando Keukens & Bad Door Houtgraaf op dinsdag 9 apr 2019 19
Helaas niet goed geholpen toen we na anderhalf jaar met een klacht kwamen over ons betonnen aanrechtblad. Namen niet eens de moeite om zelf te komen kijken en verweten ons verkeerd gebruik van het aanrecht. Slechte service. Jammer. Geen goed aanrechtblad voor een hoop geld.
FOTO VAN HOUTGRAAF
Scheuren en oneffenheden in betonnen blad
“Yep een absolute aanrader”
Betreft Velthuizen Keukens Door H op donderdag 1 mrt 2018 18
Mijn IKEA keuken begon na 20 jaar uit elkaar te vallen. Ik had absoluut geen zin om op een of andere meubelboulevard terecht te komen, of om tig keer naar Duitsland te rijden om eea uit te zoeken op zoek naar "geweldige kortingen". Tijdje geen zin en in plaats daarvan op internet gezocht naar "leuke keukenboer". Bovenaan in de zoekmachine: "Velthuizenkeukens" in Woudenberg. Spoorslags daarheen en nooit spijt gehad. Marieke ontving ons (onuitgenodigd) en wist ons in anderhalf uur enthousiast te maken voor kleuren en materialen. We hadden zelf al gedetailleerde tekeningen gemaakt, we wisten exact welke indeling en onderdelen we wilden. Tijdens de vervolgafspraak maakten we kennis met verkoper Arris. Hij begreep dit ook. Hij voerde ons langs een aantal showkeukens en vertelde over de apparatuur en mogelijkheden. Geen discussies, verkooppraatjes of anderszins slappe hap. We hebben hem toen toegelicht dat we al deze aandacht en inzet zeer waardeerden, maar geen idee hadden of we ons alle voorgespiegelde luxe konden veroorloven. We waren tenslotte al 3 uur in gesprek met dit bedrijf. Opnieuw "no problem": "ik kan een indicatie geven van de kosten. Hou er wel rekening mee dat we hier niet gaan voor flauwekul, maar meteen voor een scherpe prijs". Na 10 minuten kwam hij met een prijsstelling weliswaar iets boven de begroting maar ver onder onze verwachting. Yep, goede prijs voor goede spullen. Paar weken later weer langs voor de definitieve offerte. Gesprek met Arris (nog een keer anderhalf uur), er waren uiteraard wat extra's bij gekomen maar dat maakte qua prijs niet gek veel uit. OK, deal, getekend, ga je gang. In december 2017 kwam projectbegeleider Ilko langs om eea in te meten. Doordat de instortende IKEA keuken nog in volle glorie gemonteerd stond, moest hij sommige afmetingen bij benadering inschatten. Afgesproken was dat ik alle voorbereidende werkzaamheden zou doen. Daarop ontving ik zeer gedetailleerde tekeningen waarop al de vereiste aansluitingen stonden. Ondertussen was ik al met allerlei voorbereidende zaken bezig: wandjes verplaatsen, cv, afvoer en elektra aanpassen etc. Tijdens deze werkzaamheden heb ik veelvuldig email contact met Ilko gehad. Snelle en precieze instructies: "Nee, achter de vaatwasser is echt geen ruimte voor leidingen of aan- of afvoer". Was maar goed ook, anders had het een hoop gedoe opgeleverd. Strenge vent die Ilko, maar je hebt er wat aan. Januari 2018 was het vrij onverwacht zo ver: ik werd gebeld door een transportbedrijf die me op een donderdagavond meldde dat de volgende ochtend mijn keuken werd geleverd. Dus ik: "Nee, Velthuizen komt maandag en niet morgen." Transportbedrijf: "Maar wij wel." Dat was behoorlijk onverwacht, even rekening mee houden. Dus stond de volgende vrijdagochtend mijn hele huiskamer, gang en garage vol met enorme dozen. Je zult maar in een klein flatje wonen. Klein dingetje slechts, want maandag na het weekend stond monteur Ruud op de stoep. Deze man is goud. Ik bedoel: Marieke was geweldig, Arris meer dan OK, Ilko briljant, maar Ruud is een andere categorie. Hij doet alles zo ontzettend precies, onvoorstelbaar. Doordat Ilko niet alles kon inmeten moest Ruud veel improviseren. Alles in overleg en werkelijk alles opgelost. Hij maakt wel verontrustend lange dagen. Drie dagen van 12 uur lijkt me niet gezond. Exclusief twee keer een uur reistijd. Da's het enige wat me bij Velthuizen Keukens zorgen baart: "Zorg goed voor je personeel want je hebt hele goeie mensen in dienst". Zelf vond hij dit blijkbaar minder belangrijk, ook goed. Afsluitend: komende week (maandje later) komt er nog een monteur langs om de laatste zaken te regelen: laatje wat niet helemaal lekker sluit, missend verfstiftje etc, stelt niks voor.

Raad ik deze club aan? Yep, absoluut, zakelijk niks mis mee en regelen alles.
Personeel? Zeer aandachtig en hebben zicht op de klantwens.
Prijs en offerte? Niks mis mee, prima in orde, je hoeft echt niet naar Duitsland.
Begeleiding? Briljant.
Heb ik kritiek? Yep absoluut, weten dat 9 kuub aan keukentroep de volgende dag wordt afgeleverd is best handig.
Duurzaamheid? Wat zijn dat voor werkdagen voor een monteur? Heel snel iets aan doen.

Wat overigens erg leuk was dat Ilko tijdens de plaatsing door Ruud twee keer is komen kijken uit belangstelling voor het hele project. OK, 1 keer kwam hij alleen om een loodzwaar betonnen werkblad te helpen plaatsen, Toch attent! Groeten uit De Bilt
“Review Bemmel & Kroon”
Betreft Bemmel en Kroon Door C. Sebugwawo op zondag 1 okt 2017 17
Voor onze koopwoning hebben wij een nieuwe keuken gekocht bij Bemmel en Kroon in Zoeterwoude. Bij het maken van de afspraak werden wij verzocht eerst een rondje door de showroom te lopen en daarbij een frontje en een werkblad uit te zoeken. Gelukkig wisten wij al heel goed wat voor soort keuken het zou moeten worden. Een strakke witte keuken met een groot eiland en een betonnen werkblad. Na ons rondje door de showroom maakten wij kennis met onze verkoper, Bram Kijzers. Het viel ons op dat er hier anders gewerkt werd dan in andere keukenzaken. Er werd niet naar ons budget gevraagd, wel naar onze wensen. Ook werd er goed gekeken naar de beschikbare ruimte en de mogelijkheden daarbinnen. Bram dacht op een prettige manier met ons mee en tekende de keuken direct voor ons in middels een 3D-programma. Wij konden meekijken op het grote scherm dat achter hem ging. Zo krijg je gelijk een beeld van hoe de keuken er in de ruimte uit komt te zien. Na deze 2,5 uur durende afspraak gingen we naar huis met de tekeningen en een indicatieve offerte. Bemmel en Kroon neemt vervolgens geen contact op, wanneer je geïnteresseerd bent neem je zelf weer contact op. Erg prettig, want we worden tot op de dag van vandaag nóg gebeld door keukenzaken die niet lijken te snappen dat we niet langer geïnteresseerd zijn...

Ongeveer 2 weken later vond onze tweede afspraak plaats. Inmiddels hadden we de tekeningen diverse malen bekeken en ook de apparatuur op de website opgezocht. We hadden een heel pakket aan wijzigen. Toch een ander blad (kunsstof betonlook werkblad 'Moonscape' van Dekker), spoelbak op een andere plek, toch binnenlades in de lades en een andere afzuigkap. Over niks werd moeilijk gedaan, ook niet toen we na het tekenen van de offerte onze kookplaat wilden. Ook kregen we de mogelijkheid de apparatuur in het echt te bekijken en 'uit te proberen'. Omdat wij allebei vrij klein zijn werd er ook meegedacht naar oplossingen om de oven / combimagnetron lager te plaatsen, zodat het kastje erboven nog goed toegankelijk zou zijn voor ons. Aan het einde van deze afspraak hebben we het gehad over de prijs. Die viel ons niet tegen, maar toch hebben we onderhandeld omdat het toch boven ons budget lag. Dit is gelukt en zeer blij en tevreden gingen wij naar huis.

In de weken daarna zijn we via een persoonlijke website op de hoogte gehouden van de vorderingen. De keuken kan pas worden besteld na het inmeten en gelukkig wilden de toenmalige bewoners van ons huis daar aan meewerken. Zo kon de keuken al besteld worden voordat wij de sleutel hadden.

Na een aantal weken te hebben geklust in onze nieuwe woning werd de keuken geleverd. Dit gebeurt een dag voor plaatsing. Keurig op tijd werd de keuken bezorgd, je wordt middels een sms op de hoogte gehouden. De volgende dag is de keuken zeer vakkundig geplaatst door keukenmonteur Niels Freund. Ook hij dacht met ons mee en niets was hem teveel. Al voordat onze keuken geplaatst werd hadden wij contact en konden wij met onze vragen bij hem terecht. Een aantal onvoorziene / voorbereidende zaken moest op de dag zelf nog gebeuren en hier draaide Niels zijn hand niet voor om. Wij zijn ontzettend tevreden over zijn manier van werken en het contact dat wij met hem hebben gehad in de aanloop naar de plaatsing van onze keuken. Al met al willen wij met deze uitgebreide review aangeven heel tevreden te zijn met onze prachtige nieuwe keuken. Wij hebben de keuken nu zo'n twee maanden in gebruik en zijn er ontzettend blij mee. Bemmel en Kroon én Freund Montage, heel hartelijk dank!
FOTO VAN C. SEBUGWAWO
Vakkundig geplaatste keuken
“Een zeer prettige ervaring”
Betreft Rob Woud Keukens Door Annemarijn op donderdag 29 okt 2015 15
Meedenken met creatieve oplossingen, Vivian was altijd vriendelijk en had eindeloos geduld tijdens ons niet al te vlotte beslisproces ;-) en ook mbt onze jonge kinderen die elke keer mee werden gesjouwd en rondom de tafel dartelden. transparant mbt kosten, niet opdringerig en servicegericht; bv ondanks het elders laten maken van een betonblad toch even een tijdelijk blad van hen te leen etc. Bovendien een zeer vriendelijke goede en betrouwbare keukenmonteur. Als ik dan toch een puntje van kritiek zou moet noemen zou dat zijn dat de keukenleverancier niet direct alle juiste onderdelen leverden waardoor we behoorlijk tijdje op wat puntjes op de i moesten wachten, maar dat lag dus aan de keukenleverancier en heeft mijn goede ervaring niet verpest. kortom, ik zou ze zeker aanraden!
“Uitbreiding”
Betreft Keukenloods Door Bruno Staal op maandag 17 aug 2015 15
In een bestaande keuken heeft de Keukenloods een prima uitbreiding kunnen realiseren met dezelfde deurtjes en handvatten. De nieuwe inductieplaat en koelkast voldoen volledig aan de verwachtingen. Rondom de inductieplaat is ter opvulling van het betonnen blad een zeer fraai natuurstenen blad gemaakt.
“Wow!”
Betreft Ardi Keukens Door Fam. van Bragt op maandag 2 feb 2015 15
Dat was onze reactie toen de keuken eenmaal was geplaatst. Nog mooier dan gehoopt en prima afgeleverd. In overleg met Ardi hebben we keuken uitgezocht van massief eikenhout en een 10 cm dik betonnen werkblad. Geen compromis of veilige keuze, maar op gevoel, waarbij we dankbaar gebruik hebben gemaakt van de expertise van het team bij Ardi. Ardi nam alle tijd, ook in de avonduren, om in enkele sessies ons te helpen de juiste keuzes te maken. Zonder poespas of druk, maar aangeven wat de alternatieven zijn met alle voor- en nadelen. De uiteindelijke offerte was duidelijk en alle kosten waren zeer transparant. Het plaatsen van de keuken verliep voorspoedig en werd netjes en secuur uitgevoerd. Als klap op de vuurpijl werd met 4 man het betonnen werkblad op z'n plek getild. Na twee dagen was de keuken opgeleverd. Toen we even later een klein probleem ontdekten bij de aansluiting van de boiler werd dit de volgende dag al opgelost. Prima service! En het eindresultaat, daar zijn we erg blij mee. Een praktische, degelijke keuken - met een groot "wow" gehalte. Met dank aan het Ardi team.
FOTO VAN FAM. VAN BRAGT
“Helemaal goed”
Betreft Koak Design Door André Pieper op maandag 26 okt 2020 20
Op een zelf geplaatste IKEA keuken de greeploze eiken ladefronten en passtukken gemonteerd, ingewassen met bijgeleverde Whitewash. Je betaald er voor maar je hebt dan ook een keuken met uitstraling. besloten het betonnen blad zelf te maken en daar ook advies voor gekregen. na droging blad 15 maal ingezeept met groene zeep, nu elke week 1 maal. vlekken hou je inderdaad niet allemaal tegen, het krijgt nu wel een doorleefd uiterlijk. onze ervaring met KOAK design was van eerste contact in de showroom tot het eindproduct helemaal goed
“Alles ging goed”
Betreft Van der Stad Door Jennifer Van der Meer op donderdag 30 jul 2020 20
Mijn ervaringen ondertussen zijn goed. 10 jaar geleden kwam ik er voor het eerst om tegels en sanitair uit te zoeken voor de bedrijfstoiletten en kantine keuken. 2 jaar later hebben we een ander huis gekocht en mocht ik weer wat leuks uit gaan zoeken. We zagen de showroom keuken die vooraan in de winkel stond en werden opslag verliefd. Toen had iedereen een witte keuken, houten werkblad en daar stond een donker grijze keuken met stoere brede handgrepen en een betonnenblad. We hebben hem wat aangepast naar onze wensen en het is nog steeds een prachtige keuken. Ook de badkamer hebben we toen bij van der Stad gekocht. We zijn in totaal 26 uur daarmee bezig geweest en nog steeds bleven zij vriendelijk en dachten goed mee. Nu gaan we (alweer) verhuizen en ja hoor, veel keuken zaken en badkamer winkels bezocht maar uiteindelijk toch weer bij hun uitgekomen. Ze zagen mij al aankomen en ik werd meteen naar een jonge collega gestuurd en die heeft mij uitstekend geholpen. Ik ben nogal iemand die dingen wilt die niemand anders heeft. Origineel en lef dat zocht ik. Dat bleek nogal een uitdaging maar ook dat ging weer goed. Ze zochten wat leveranciers erbij en ook heb ik ze een leverancier getipt, zo zijn we beide geholpen. Het resultaat is wederom fantastisch en wij zijn dan ook super tevreden. Je krijgt altijd een bakje koffie of meerdere en als je op zaterdag komt staat er meestal een chef die de lekkerste hapjes maakt �. Als er iets niet klopte of miste dan werd dat goed en helder opgelost. Mijn advies voor een mooie keuken, toilet of badkamer, hoge kwaliteit en top service, ga naar van der Stad in Nijmegen

Aanvulling ontvangen 10 augustus 2020: Het is geleverd, alles ging goed en het is ook gemonteerd maar door onze eigen installateur.
“Super tevreden”
Betreft Esgrado Door Malu en Egon op dinsdag 7 apr 2020 20
Wij hebben een keuken laten plaatsen van voornamelijk steigerhout. Met een composiet beton-look aanrechtblad. We zijn super tevreden met het eindresultaat. En hebben al vele complimenten mogen ontvangen.
FOTO VAN MALU EN EGON
Steigerhout keuken
“Uiterst tevreden”
Betreft Toplijn Keukens Door Allard op donderdag 3 okt 2019 19
Wij zijn uiterst tevreden! Goede communicatie, en nog enkele detail-aanpassingen nadat de order geplaatst was, geen probleem en geen meerprijs. Zeet goede kwaliteit. Ook service is goed. Enkele kleine beschadigingen aan het betonnen aanrechtblad zijn 100% opgelost.
“Zeer positieve ervaring”
Betreft Janssen Home & Living Door Roland op maandag 22 jan 2018 18
Zeer positieve ervaring. Keurig en kundig advies. Er wordt geluisterd naar de wensen van de klant. Vandaag is dan uiteindelijk de prachtige keuken met betonnen blad geplaatst. Dit is al m'n 3e keuken welke ik bij Ralf koop. Ik ben helemaal happy
FOTO VAN ROLAND
Keuken met eiland
“Betonnen blad”
Betreft Paul Roescher Door Hans Gerrits op maandag 5 jun 2017 17
Wij hadden Profcoat betonlook bewust gekozen ivm vlekken echt beton. Helaas scheurde het blad en na veel geharrewar is er een nieuw blad op gekomen. BETON. Heel mooi, maar zonder overleg. Zwart dus heeeeel gevoelig en dat bleek al snel. Communicatie is een drama. Alles heeft bijna 3 jaar geduurd. Wilde er vanaf. Heb bijbetaald en een mooi granieten blad erop nu.
“Geen service na het zetten van de handtekening”
Betreft Keukenmaxx Door HH op vrijdag 2 dec 2016 16
Na handtekening geen service meer. Ons betonnen aanrechtblad wijkt dermate af van het sample in de showroom dat ik erover heb gebeld. Nu 7 weken later werd ik eindelijk gebeld na herhaaldelijk zelf te moeten bellen: mevrouw Keukenmaxx onderneemt geen actie en laat het hierbij. Beton mag afwijken. Nu ligt er een strak blad terwijl we hebben gekozen voor een blad met een kleine tekening erin. Bewust niet voor strak gekozen. Ik ben er nog niet achter wat mijn rechten zijn als klant maar ik ga er zeker nog werk van maken. Keukenmaxx trekt handen er gewoon van af. Op mijn uitnodiging hier langs te komen willen ze tot nu toe niet ingaan.
“Niet toelaatbaar”
Betreft Paul Roescher Door Vaartjes op maandag 10 okt 2016 16
Wij hebben vorig jaar een keuken gekocht bij Paul Roescher Keukens die afgelopen week is geplaatst, wij zijn hier absoluut ontevreden over. Er is diverse keren iets misgegaan met de onderlinge communicatie en de interne planning van Roescher. Zo stond de monteur in week 27 voor de deur, terwijl de keuken in week 36 geplaatst zou worden. De monteur, de heer E. Chrispijn van Inplace, heeft toen echter al gezien dat de aansluitpunten niet op de goede plaats zaten, hij zegt dit gemeld te hebben bij Roescher. Wij hebben hier echter nooit iets van gehoord. Door de verkoper van de keuken, de heer Leijendekker, is ons gezegd dat de standaardaansluitingen goed zaten. Dit bleek achteraf echter niet zo te zijn. De monteur heeft de keuken gewoon geplaatst en zelfs het aanrechtblad vast gekit. Hij heeft mij pas 's middags, toen de keuken in zijn geheel geplaatst was, gemeld dat alle aansluitingen verkeerd zaten waardoor we de keuken in zijn geheel niet konden gebruiken. Ons inziens, had het voor de hand gelegen dat hij mij dit 's ochtends gemeld had, zodat we zelf konden bepalen of de keuken geplaatst moest worden of niet. De keuken moet nu eerst weer gedemonteerd worden. Waardoor wij mogelijk de garantie verliezen. Roescher verwijst enkel naar de technische tekening die wij, volgens hun, hadden moeten doorsturen aan de aannemer. Wij zijn hier echter nooit op gewezen. Ze gaan volledig voorbij aan het feit dat dat de monteur begin juli al intern heeft gemeld dat de aansluitingen niet goed zaten. Had Roescher ons toen even gebeld dan was er niets aan de hand geweest. De monteur heeft echter willens en wetens de keuken geplaatst, wetende dat alle aansluitingen verkeerd zaten en we de keuken niet konden gebruiken. Wij moeten nu zelf de keuken demonteren (met mogelijk verlies van garantie) en de aansluitpunten wijzigen. De enige toezegging die Roescher heeft gedaan is dat zij ervoor zorgen dat de keuken wordt teruggeplaatst, wanneer dit kan is echter nog niet duidelijk (ze plannen nu al over twee weken). Tot overmaat van ramp zijn we erachter gekomen dat ze ons een keukenblad van hout hebben geleverd, terwijl we een betonnen blad hebben besteld. Op de orderbevestiging staat 'betoncoat; uitvoering beton'. Roescher voert nu aan dat betoncoat zou betekenen dat een houten blad geverfd wordt met een betonkleur. Echt absurd. Wij vragen ons af waar we dan zoveel geld voor hebben betaald. Wij zijn van een granieten blad overgestapt naar een betonnen blad, een houten blad hebben we helemaal nooit naar gekeken. Volstrekt ontoelaatbaar. Wij gaan verdere juridische stappen ondernemen. Mochten er meer mensen zijn die een soortgelijke ervaring bij Paul Roescher hebben dan verzoek ik hen contact met ons op te nemen. Misschien kunnen we onze krachten bundelen om samen voor rechtvaardigheid te zorgen.
“Erg slordig”
Betreft Koak Design Door Annemieke op donderdag 19 mei 2016 16
We hadden hoge verwachtingen die helaas niet zijn uitgekomen. Afgelopen najaar heeft Koak een keuken bij ons geplaatst. Koak bleek teveel kastjes te hebben besteld bij Ikea en trok het betreffende bedrag pas van de rekening af nadat wij daarom moesten vragen. Het bedrijf levert een kwart blik onderhoudsolie mee, waarmee de eiken fronten zijn voorbehandeld en vraagt daarvoor nog eens 25 euro. Na een paar weken zaten de eiken frontjes helaas al vol blijvende, donkere strepen en vlekken die je heel goed ziet op het lichte hout. Koak heeft inmiddels geprobeerd die te verwijderen maar zonder veel resultaat. De afwerking was slordig: de tientallen boorgaatjes van de mal voor het ter plekke gestorte betonnen blad in de zijkanten van de keukenkasten zijn niet weggewerkt.
Het betonnen blad is mooi, maar echt alleen geschikt voor mensen die niet kritisch zijn op vlekken, plekken en strepen. Waterdruppels, kringen van bekers, vet- en andere kookvlekken; je ziet er alles op en dat zorgt bij ons voor flinke irritatie. Dagelijks het hele oppervlak poetsen met groene zeep is nodig, best een hoop werk... Kortom: we hebben heel veel geld uitgegeven aan een keuken die er na een paar maanden eigenlijk al niet meer uitziet. Erg spijtig.
FOTO VAN ANNEMIEKE
Betonnen blad
“Nooit meer terug”
Betreft Keuken Kampioen Door Eva L op donderdag 28 apr 2016 16
Slecht. Wij gaan hierna nooit meer terug. Hoge waardering komt omdat ze na de 3D tekening meteen vragen een score te geven. Wacht daarmee totdat je het hele traject hebt doorlopen, want zo soepel zal het verder misschien niet meer gaan. Onze verkoper werkt er niet meer, daarna met een aantal andere verkopers hebben moeten afstemmen. Ging totaal niet. Helaas. Ons betonnen aanrecht is een stuk kleiner geworden in overleg, de prijs is daarin niks aangepast. Als we een kastje willen bijbestellen moeten we daarentegen wel de volle pond betalen. Nadat je je handtekening hebt gezet valt er niks meer te overleggen. Ook was van het begin af aan onze aflever datum erg strikt. In de bevestigingsbrief staat een andere dag, moeten we weer met iemand anders regelen dat dat weer goed komt. Erg vermoeiend. Nare bijsmaak aan onze hele aankoop bij de KeukenKampioen. Let op: Na de 40% korting is nog een heel stuk onderhandeling mogelijk!
“Advies aan kopers”
Betreft Keuken Kampioen Door Kees op donderdag 21 mei 2015 15
Nu de keuken geplaatst is zijn we best wel tevreden met het resultaat. Echter we raden de Keukenkampioen niet aan vanwege de geraffineerde verkooptechnieken die nadelig kunnen zijn voor een naïeve koper. Voorbeelden van onze ervaringen zijn:
De 40% korting is een permanente korting op een opgeklopte verkoopprijs. Montage is niet €1,- maar zit verdisconteerd in de verkoopprijs zodat het gehele bedrag voor de plaatsing en levering betaald moet worden.
Prijsopgave bestaat alleen uit een totaalbedrag en is niet gespecificeerd zodat het lastig is vooraf op onderdelen te onderhandelen. Verkoper geeft de indruk om voor jou de laagste prijs te krijgen door een goed woordje voor je te doen bij de rayonmanager om een buitengewone hoge korting te krijgen als je meteen zou beslissen. Dit is een verkooptruc omdat wij daarna nog bijna 25% boven de 40% korting hebben gekregen. Uiteindelijk weet je niet of je te veel betaald hebt omdat niets transparant is.

Je wordt bewogen om weinig tijd te besteden aan apparaat keuze onder het mom dat achteraf alles gewijzigd kan worden als je nu maar tekent. Vanwege ons krappe budget werd ons Ignis apparatuur aangeraden .. mij werd gezegd Ignis is hetzelfde als Whirlpool en ook 5 jaar garantie bij 4 apparaten...op internet nagekeken en niets over gevonden..verkoper ontkende dat hij dat gezegd had maar gelukkig kon ik na het tekenen van de overeenkomst het merk wijzigen naar Siemens met een meerprijs van +/- €500. Het was streng verboden om de catalogus van apparaten mee naar huis te nemen. Als je de catalogus bestudeert dan zie je dat het aanbod en dus de keuze zeer beperkt is en dat de gehanteerde prijzen vaak 50% boven de internet prijzen ligt.

Wij vertrouwde er op dat de verkoper de kraan in de showroom opstelling had geselecteerd maar deze was buiten ons weten veranderd in een veel goedkopere kraan. Uiteindelijk konden we tegen €90 bijbetaling een RVS-look kraan kopen met aparte knoppen voor warm en koud water.

Ik had ook getekend voor een installatie/aansluit opdracht voor €375 nadat ik had gevraagd dat alles geregeld zou zijn met uitzondering van plaatsing tegels. Het mondelinge antwoord was ja maar achteraf bleek dat meer dan €2000 nodig was om alles door de Keukenkampioen te laten doen. Verkoper ontkende dit verhaal en kon niet goed verklaren waarom ik niet het standaard formulier montage opdracht had gekregen waar alles wel duidelijk instond: leiding werk €950, muur doorvoer €350, boren frezen in beton €350, extra groep €200,. Demonteren Verwijderen oude keuken en wandtegels €825, verwijderen afval nieuwe keuken €75.
Gelukkig heb ik de installatie opdracht kunnen annuleren en alles in eigen beheer uitgevoerd tegen veel lagere kosten. Maar toch was ik er niet blij mee wegens bijkomende kosten waar ik geen rekening mee had gehouden.

Na het inmeten werd duidelijk dat een afzuigkap van 90cm wegens het schuine dak niet zou passen. Verkoper adviseerde toen een afzuigkap van 60cm voor een kookplaat met wokbrander van 75cm. Verkoper zei dat afzuigkappen van 80cm niet bestonden. Bij IKEA hebben we dus wel een afzuigkap van 80cm gevonden maar we waren blij dat we de afzuigkap van 90cm konden inruilen voor een 18cm verhoging van twee hoge kasten.

Zonder overleg was een andere oven geleverd daar deze niet meer leverbaar was. (Deze ging links open ipv naar beneden en dat wilden we niet). Na dit gemeld te hebben aan de monteurs waren we superblij dat dezelfde dag een nieuwer en duurder model zonder bijbetaling werd binnen 4 uur geleverd en geïnstalleerd!

Op de getekende verkoopovereenkomst stond dat een granieten werkblad van 4cm geleverd zou worden. Achteraf was een blad geleverd van 2cm dik met een gepolijste rand van 4cm. Het blad is erg mooi maar je moet er nu wel extra voorzichtig mee zijn. Mijn advies is om de niet getekende opdrachtbevestiging heel goed te vergelijken met de getekende verkoopovereenkomst. Want op de bevestiging stond wel (in piepkleine letters) dat een 2cm dik blad geleverd zou worden.

De 5 jaar garantie op keuken met veel spaanplaat onderdelen stelt niet veel voor...verkleuring en kromtrekken vallen buiten de garantie. Op het granieten blad is slechts 1 jaar garantie. Wij waren heel erg tevreden met de professionele monteurs die uitstekend vakwerk hebben afgeleverd.
Zij hebben bv plankjes keurig netjes afgezaagd van een rek die het volledig openen van de koelkast verhinderden. Ook is ter plekke het granieten blad aan gepast zodat deze perfect pastte in schuine zijwand.

Samengevat: zeer tevreden met de keuken maar bedenkingen over misleidende reclame en algemene verkooptechnieken.

Advies: meerdere offertes aanvragen bij verschillende bedrijven en nooit offertes tekenen zonder deze thuis op je gemak te bestuderen en zeker weten dat alles op papier staat en controleer de keurige opdracht bevestiging met de slecht leesbare hand ingevulde verkoopovereenkomst. Neem niets mondeling aan.

Als je lief, aardig en goed van vertrouwen bent en gemakkelijk beïnvloedbaar bent kun je beter niet naar de Keukenkampioen gaan. Als je zakelijk bent en weet hoe je topverkopers van de Mandemakers groep kunt bespelen, kan je met een gerust hart naar de Keukenkampioen gaan.
FOTO VAN KEES
“Waardeloos”
Betreft Tulp Keukens Door rooB op dinsdag 10 mrt 2015 15
Keuken gekocht in 2011. Nadat het betonblad van externe leverancier tot 8x toe vervangen is en de monteurs de nodige ochtendgymnastiek hebben gehad (telkens om 0700 uur 200 kg sjouwen en bijslijpen) ... hebben wij een en al problemen met onze keuken. Kastdeurtjes die afhangen (gebeld maar valt niet onder service, kwaliteit of garantie bij Tulp). Inbouw vriezer? Valt niet onder garantie Tulp, moet je weer bij externe leverancier zijn. Waardeloos bedrijf die Tulp. Je kan beter geen keuken bestellen en laten afleveren. Service, kwaliteit en garantie tot aan de voordeur... jammer dat een bedrijf het zo moet doen anno 2015.
“slechte levering en service”
Betreft Wooning Door H.G.A. Langendoen op maandag 29 sep 2014 14
Betonblad paste niet, niet goed ingemeten, wordt makkelijk overheen gepraat afzuigkap paste niet de aannemer krijgt hiervan de schuld twee man langs geweest, klus was te moeilijk. Tot op heden nog niet geplaatst. Kosten zouden voor ons zijn want we hebben een duurdere afzuigkap gekregen,met gevel unit. Waarom worden dan eerst twee man gestuurd? Deurknoppen verkeerd geplaatst, geen rubber in de kast deur van de koelkast, de vriezer deur was gelijkgesteld waardoor deze open stond en als een gek stond te vriezen. Het schoonmaakmiddel voor het Betonblad niet goed afgesloten door de monteur in la gelegd, vervolgens hele bodem van de la krom. Een keuken kopen bij wooning is geen feestje! Slechte inmeting, slechte plaatsing, slechte aftersales. De keuken kostte meer dan € 26.000!
“Uitstekende service”
Betreft Paul Roescher Door Familie van den Brink op maandag 2 jun 2014 14
Wij zijn op een zeer vriendelijke manier goed geholpen met het uitzoeken van de keuken. Er werd alle tijd voor ons genomen,zodat we precies hebben kunnen uitzoeken, wat we mooi vinden. De keuken werd ook in 1 keer goed geleverd en alles is helemaal naar wens. De keuze voor een betonnen blad zouden we misschien niet weer maken, omdat daar toch wel vlekken in komen. Het blad is na een maand al weer geschuurd en weer opnieuw in de was gezet, maar het blijft erg gevoelig voor vlekken en stukjes eraf. Maar het is wel een prachtig mat blad. Paul Roescher heeft een goede service, als er iets is, wordt het altijd direct opgelost. De gastvrijheid en de omgang met klanten is heel plezierig. We kunnen Paul Roescher van harte aanbevelen als u een nieuwe keuken zoekt.
FOTO VAN FAMILIE VAN DEN BRINK
keuken van den Brink
“Heen en weer”
Betreft IKEA Keukens Door lotte op vrijdag 14 feb 2014 14
Nu 1,5 jaar geleden ontvingen wij onze nieuwe keuken, nieuwprijs circa 4000 euro, gratis thuis. Wij waren erg blij dat we destijds de keuken 'gratis' (voor 1 euro) thuisbezorgd kregen, ons appartement bevindt zich op de derde verdieping zonder lift. En dat was voor de bezorgers absoluut geen probleem. Toen was het bouwen geblazen, dat deden we liever zelf ivm de hoge kosten als je het laat doen. Het lijkt gemakkelijker dan het in werkelijkheid is en we hadden geluk met een handige papa die ons wel even kwam helpen. Na 3 dagen stonden onze kasten en na veel gepuzzel met de magnetron/ovenkast (die we uiteindelijk met gematigd geweld passend hebben gemaakt) zat ook de inbouw apparatuur (koelvries combi, oven en magnetron) op zijn plek. Het aanrechtblad hebben we zelf gemaakt met beton, en het gewicht was geen probleem voor de kastjes. Hierna hebben we de kookplaat geïnstalleerd waar we nagenoeg meteen mee terug konden, evenals met een aantal deurtjes die beschadigd uit de doos waren gekomen (the usual right).
Goed we kregen bij de ikea meteen ons geld terug en konden een nieuwe kookplaat en nieuwe deurtjes meenemen. Opgelucht naar huis om de keuken af te maken.. wel een extra ritje naar delft.. maar goed, de donuts bij de uitgang maken een hoop goed. Enige tijd later sneuvelt de kookplaat op dezelfde manier als de vorige (de vlam van een pitje gaat uit zodra je de knop loslaat, wat het een tijdrovend en frustrerend klusje kan maken als je nou net die maat nodig hebt) productiefoutje? Terug naar Ikea delft, nieuwe kookplaat mee, donuts niet vergeten. Een klein jaartje later begonnen de deurtjes en de afdekplaat van de inbouw vaatwasser te barsten, die vinden de hitte en het vocht van de vaatwasser niet zo leuk.. Goed.. weer terug naar ikea delft, nieuwe deurtjes mee mogen nemen, en uiteraard maken de donuts bij de uitgang weer een hoop goed. Nu mijn 3e kookplaat weer 1 pitje heeft dat niet meer werkt en de eerste scheurtjes in de nieuwe vaatwasserfront alweer zichtbaar beginnen te worden, is de lol er wel vanaf. Misschien is het een marketing strategie om je zoveel mogelijk in de winkel te krijgen zodat je sneller een andere aankoop doet of donuts gaat eten.. maar de lol is er wel vanaf evenals het vertrouwen in de kookplaat (NUTID HGA4K).. toch maar een andere proberen? En het heen en weer rijden voor die stomme keuken.. als ik bij de uitgang dan maar wel een donut kan scoren.
Meer artikelen