Qasa hanteert bepaalde richtlijnen bij het beoordelen of wij ervaringen op de website plaatsen. Deze richtlijnen vindt u op de pagina over richtlijnen voor het plaatsen van een ervaring.
Een bijzondere categorie ervaringen betreft zaken waarbij tevens een geschillencommissie, rechter of arbiter is of wordt ingeroepen door de klant omdat partijen er onderling niet uitkomen. Dit is aan de orde bij een relatief klein deel van de ervaringen die Qasa ontvangt.
In de regel gaat het om betrokkenheid van een geschillencommissie met een of meer deskundigen. Ervaringen over situaties waar rechtbanken of ander soort arbiters bij betrokken zijn komen maar heel sporadisch voor. Vaak wordt in de loop van de procedure bij een geschillencommissie in onderling overleg een passende oplossing gevonden en komen partijen eruit. De procedure wordt dan niet meer afgemaakt.
Hieronder staan de meest voorkomende situaties beschreven.
Het komt voor
dat een bedrijf de door haar gemaakte afspraken helemaal niet nakomt.
Een klant kan dat beschrijven in een ervaring. Heel soms geven klanten
daarbij aan naar een geschillencommissie te stappen in een extra poging
om nakoming van gemaakte afspraken af te dwingen. Dit kan worden
beschreven in een ervaring. In die situaties zien we maar zelden dat een
procedure echt wordt doorgezet.
Een andere situatie is dat het bedrijf
en de klant in overleg ervoor gekozen hebben om een verschil van inzicht
aan een geschillencommissie voor te leggen. Bijvoorbeeld over de vraag
of de aankoop deugdelijk gemonteerd is. Dit wordt dan bekeken door een
deskundige. Een dergelijke situatie kan worden beschreven in een
ervaring. Qasa verwacht dat reviewer en bedrijf daarbij terughoudend
zijn in hun bewoordingen, de situatie ligt immers voor bij een
deskundige, en de uitkomst daarvan is nog niet bekend.
Het komt daarnaast
voor dat een procedure bij een geschillencommissie, rechter of arbiter
loopt of zelfs tot een eindoordeel of schikking heeft geleid. Voor zover een
ervaring wordt geschreven, past veel terughoudendheid. Qasa is niet het
platform om parallel aan een lopende procedure de verwijten te uiten, om
op het verloop of de uitkomst van een procedure terug te komen, om de
inhoud van een bereikte schikking ter discussie te stellen, of de
verwijten uit een procedure achteraf over te doen.
Qasa bekijkt
ervaringen waarbij eveneens sprake is of is geweest van
geschilbeslechting van geval tot geval. Bij alle ervaringen die in deze
categorie vallen kijkt Qasa naast bovengenoemde richtsnoeren met extra
nadruk naar in hoeverre Qasa een ervaring nuttig vindt voor de
gebruikers van onze site. Een en ander kan ertoe leiden dat Qasa
dergelijke ervaringen niet altijd publiceert op de site. Ook is het
mogelijk dat Qasa ervoor kiest een ervaring wel te publiceren maar
zonder vermelding van de score. Qasa gaat alleen over het plaatsen van
ervaringen op de website van Qasa.nl. De rol van Qasa houdt daar op.