Feedback

Houten aanrechtblad

Vanwege de natuurlijke en warme uitstraling van een houten aanrechtblad, blijft het een veelgekozen type. Dit artikel bespreekt voor- en nadelen van een houten aanrechtblad.

Materiaal
Een houten aanrechtblad kan van verschillende soorten hout gemaakt worden. Denk hierbij onder andere aan hout van een eiken-, beuken-, kersen- of notenboom. Elke boom heeft zijn eigen unieke structuur, en deze structuur vindt u terug in het aanrechtblad. Een houten aanrechtblad is dus altijd uniek.

Kleur
Een houten aanrechtblad heeft per definitie altijd een houtkleur, alhoewel de teint van het hout behoorlijk kan verschillen per houtsoort. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld composiet bladen die in nagenoeg elke kleur leverbaar zijn.

Levensduur
Bij goed onderhoud kan een houten aanrechtblad makkelijk meer dan 15 jaar meegaan.

Vochtbestendigheid
Houten aanrechtbladen kunnen niet goed tegen vocht. Waterplekken moeten dan ook zo snel mogelijk van het blad verwijderd worden. Indien dit niet wordt gedaan, kan dit leiden tot verrotting of permanente verkleuring van het blad.

Hittebestendigheid
U kunt geen hete pannen op houten aanrechtbladen zetten. Een kokende pan kan namelijk zorgen voor schroei- en brandplekken. Tevens zijn houten aanrechtbladen gevoelig voor (grote) temperatuurverschillen. Hout krimpt bij kou en zet uit bij warmte. De gevoeligheid hiervoor is wel afhankelijk van het gekozen houtsoort.

Vlekgevoeligheid
Indien de beschermende toplaag regelmatig bijgehouden wordt, zal een houten aanrechtblad redelijk goed bestand zijn tegen vlekken. Echter moet u oppassen voor hardnekkige vloeistoffen zoals wijn en inkt.

Krasvorming
Houten aanrechtbladen zijn gevoelig voor krassen. Gebruik voor het snijden op het aanrechtblad een snijplank.

Hygiëne
Mits het houten aanrechtblad regelmatig wordt schoongemaakt, is het een hygiënisch type aanrechtblad. Laat u echter regelmatig vocht liggen op een bepaalde plek, dan kan er schimmel ontstaan.

Uitstraling
Het feit dat elk blad uniek is en een eigen structuur heeft, zorgt ervoor dat een houten aanrechtblad een unieke uitstraling heeft. Ook is het een natuurproduct, wat bijdraagt aan de warme uitstraling.

Schoonmaken en onderhoud
Ongeveer 1x per maand moet het aanrechtblad, om uitdroging te voorkomen, geolied worden. Dagelijks schoonmaken kan met een vochtige doek. Gebruik echter nooit schurende of geconcentreerde schoonmaakmiddelen. Dit kan blijvende schade aan het blad veroorzaken.

Montage
Een houten aanrechtblad dient bij voorkeur gemonteerd te worden door een vakman. Hout kan gaan werken met en uitzetten of krimpen, hiermee dient rekening te worden gehouden bij de montage.

Kosten
Massief houten bladen kunnen sterk in prijs verschillen afhankelijk van de herkomst van het hout en hoe dit verder is bewerkt. Een prijsindicatie per strekkende meter is vanaf ca. 250 euro. De kosten kunnen behoorlijk oplopen indien wordt gekozen voor dure houtsoorten. Let op dat de eindprijs van het blad niet alleen bepaald wordt door de basis strekkende meterprijs, maar ook door de vorm van het blad (bijvoorbeeld een rechthoek, L-vormig, U-vormig, aanwezigheid van schuine stukken,etc.), de dikte van het blad, de randafwerking (alleen voorkant zichtbaar of rondom zichtbaar, aanwezigheid waterkering), en eventuele uitsparingen voor spoelbak, kranen en kookplaat.

Feedback van gebruikers
Gebruikers kiezen voor hout vanwege de mooie uitstraling.

Conclusie
Een houten aanrechtblad geeft de keuken een unieke en warme uitstraling die vrijwel geen enkel type aanrechtblad zal kunnen evenaren. Het blad is relatief duur en is qua eigenschappen minder goed dan vele andere soorten bladen.

Meer aanrechtbladen
- Betonnen aanrechtblad
- Composiet aanrechtblad
- Glazen aanrechtblad
- Granieten aanrechtblad
- Keramisch aanrechtblad
- Kunststof aanrechtblad
- Marmeren aanrechtblad
- RVS aanrechtblad

Foto's zijn afkomstig van Voortman Keukens en van DB Keukens.

Lijst met goed gewaardeerde keukenzaken
• Velthuizen Keukens
   
(Woudenberg Utrecht) score 9,7 uit 115 ervaringen
• Kitchen4all
   
(Dronten Flevoland) score 9,8 uit 318 ervaringen
• Roukens en van Gaalen Keukens
   
(Dodewaard Gelderland) score 9,5 uit 53 ervaringen
• Ekelhoff Küchen (D)
   
(Nordhorn Duitsland) score 9,7 uit 442 ervaringen
• Total Home Concept
   
(Lelystad Flevoland) score 9,7 uit 128 ervaringen
• Svea Keuken & Bad Eindhoven
   
(Son Noord-Brabant) score 9,6 uit 67 ervaringen
• Keukenwereld XXL
   
(Poortvliet Zeeland) score 9,7 uit 177 ervaringen
• Voortman Keukens
   
(Apeldoorn Gelderland) score 9,5 uit 492 ervaringen

U kunt ook de lijst met de Beste 10+ Keukenzaken bekijken.
Reacties
Er zijn 17 reacties bij dit artikel. Alle reacties zijn door Qasa gecontroleerd.
“Prachtig resultaat”
Betreft ASWA Keukens Door Ineke Pluijmert op maandag 26 apr 2021 21
Wij hebben in oktober 2020 een mat zwarte keuken uitgezocht met een houten blad. Met de hulp van Katalin hebben wij toch ons kookeiland kunnen realiseren en is het een resultaat prachtig geworden. De kwaliteit is top. Wil je een winkel waar ze met je meedenken dan moet je bij ASWA zijn.
“Goede tips en uitleg”
Betreft Eigenhuis Keukens Door Francis de Wolff op woensdag 20 mei 2020 20
Wij zijn super blij met onze nieuwe keuken. Geweldig geholpen door samen een ontwerp te maken en met ons mee te denken. Wij hadden geen idee en wisten alleen dat we geen L keuken wilde. Ook qua apparatuur en materialen goede tips en uitleg.
Echt een top zaak die ons een geweldige keuken heeft verkocht waar we nog heel veel en lang plezier aan zullen beleven. Super service tijdens het aankopen maar ook daarna.
FOTO VAN FRANCIS DE WOLFF
Donkere keuken met houten blad
“De wow factor”
Betreft Grando Keukens & Bad Door Ingrid de Groot op zaterdag 7 mrt 2020 20
Supertevreden ben ik met de keuken die ik kocht bij Grando in Utrecht. Staat nu sinds een week en heeft voor mij echt de wow-factor. Ik koos voor een lange rechte keuken (in een ruimte van 4 x 2 meter). Hoogglans wit, met twee ladeblokken (2 x 90) en twee rechte kastjes. Greeploos. Erg Lang getwijfeld over het aanrechtblad (hout of marmer??) en uiteindelijk gekozen uit praktisch oogpunt voor marmer. Dat is goed uitgepakt. Mijn aanrechtblad is een echte eyecatcher, ben er heel heel blij mee. Verder inductie en een kraan die gaaf is. Met geen bovenkastjes, maar een witte plank over de volle breedte en Smeg koelkast ernaast. Ik koos opnieuw voor Grando in Utrecht omdat ik al eerder echt heel goed door ze geholpen ben en inmiddels dus weet dat ze door en door betrouwbaar zijn en ik als klant in goede handen bent; stipt met de afspraken, meedenken, leuke ideeen en de sfeer tijdens de verkoop is persoonlijk en gewoon goed.
“Zeer prettig geholpen”
Betreft Avanti Keukens Door Irma Vlasblom op woensdag 11 jul 2018 18
Zeer prettig geholpen in de showroom door Wilco. Uitstekend mee gedacht. De impressie was al mooi, de realiteit nog mooier. De monteurs werken zeer precies en netjes. Arnold en Sjaak denken mee in oplossingen voor de kleine praktische details. Enorm blij met het resultaat. Klein aandachtspuntje: de bouwtekening voor de aannemer ging uit van standaard werkblad ipv extra diep.
FOTO VAN IRMA VLASBLOM
Keuken met houten blad
“Helemaal naar wens”
Betreft Ardi Keukens Door Paul en Sanne op donderdag 21 jun 2018 18
Samen met mijn vriend, nu mijn man, hebben wij apparatuur en werkblad gekocht voor onze keuken. Overal wat afgezocht, maar omdat we écht voor kwaliteit wilden gaan, maakten we een afspraak bij Ardi Keukens. Met positief resultaat, want we konden gelijk op bezoek bij Marjolein Vlot, verkoopster bij Ardi Keukens. Zonder ook maar enigszins te dwingen, begeleidde ze ons bij de zoektocht. En je verwacht het niet: we kwamen met veel betere ideeën thuis dan dat we zelf hadden bedacht! Waar we wilden gaan voor een houten aanrechtblad, wist Marjolein al gelijk dat dit met een laminaten/houten vloer niet ging matchen. Ze liet ons wat voorbeelden zien, en we waren gelijk verkocht. Het werd dan ook heel wat anders, maar zóveel mooier! Ook de andere onderdelen waren helemaal in de stijl die we wilden. Ze adviseerde ons vriendelijk, liet ons alles zien, dus we konden zelf kiezen. Helemaal naar onze wens en smaak, zonder maar iets op te dringen. Nu we getrouwd zijn, genieten we elke dag van onze mooie en praktische keuken. De keuken had niets geweest zonder deze vriendelijke hulp en montage. Ardi Keukens is wat ons betreft een grote aanrader. Als je voor écht goede aandacht en professionaliteit wil gaan, moet je naar Ardi Keukens. Ze nemen de tijd voor je, totdat je het helemaal hebt zoals jíj het wilt. Want, de klant mag toch wel een beetje koning zijn bij Ardi Keukens!
“Aanrader voor mooie keuken”
Betreft Voortman Keukens Door Taco P op maandag 30 mei 2016 16
Enige tijd geleden hebben wij een nieuwbouwhuis gekocht waar een standaard keuken bij geleverd zat. Wij waren niet blij met de standaard keuken en hebben gekozen om zelf wat bedrijven langs te gaan. Wij zijn bij Voortman keukens uitgekomen en direct bij het binnen lopen van de showroom kregen wij een warm huiselijk gevoel. Wij werden netjes welkom geheten en geholpen. Het advies was super, tijdens het maken van de keuken werd rekening gehouden met onze voorkeuren, maar waar nodig werd ook verteld dat iets wel of niet handig was. Het installeren van de keuken werd gedaan in 1 dag door een vakkundige medewerker. Tijdens het plaatsen van de keuken werd ook advies gegeven over het gebruik en werd er weer rekening gehouden met onze wensen. Voortman keukens is een echte aanrader voor als je een mooie keuken zoekt!
FOTO VAN TACO P
Witte keuken met houten blad en grepen
“Echte aanrader”
Betreft Kuechenland Ekelhoff Door Frans Breedijk op maandag 23 mei 2016 16
Wij zijn zeer deskundig geholpen. Voor ons was het ontwerp van belang. Onze wens was te kunnen eten in de keuken zonder dat hiervoor een losse tafel moest worden aangeschaft. Het resultaat was een houten blad haaks op het granieten aanrechtblad. Ook qua stabiliteit en duurzaamheid was het advies perfect. We gingen de winkel uit met een "WOW" gevoel.
Ook na aanschaf en betaling is de service geweldig. Leuk was dat we een gratis pannenset kregen zonder dat dit vooraf was aangegeven. Echt een aanrader deze winkel.
FOTO VAN FRANS BREEDIJK
Houten tafelblad aan granieten aanrechtblad
“Alles ging goed”
Betreft Van der Stad Door Jennifer Van der Meer op donderdag 30 jul 2020 20
Mijn ervaringen ondertussen zijn goed. 10 jaar geleden kwam ik er voor het eerst om tegels en sanitair uit te zoeken voor de bedrijfstoiletten en kantine keuken. 2 jaar later hebben we een ander huis gekocht en mocht ik weer wat leuks uit gaan zoeken. We zagen de showroom keuken die vooraan in de winkel stond en werden opslag verliefd. Toen had iedereen een witte keuken, houten werkblad en daar stond een donker grijze keuken met stoere brede handgrepen en een betonnenblad. We hebben hem wat aangepast naar onze wensen en het is nog steeds een prachtige keuken. Ook de badkamer hebben we toen bij van der Stad gekocht. We zijn in totaal 26 uur daarmee bezig geweest en nog steeds bleven zij vriendelijk en dachten goed mee. Nu gaan we (alweer) verhuizen en ja hoor, veel keuken zaken en badkamer winkels bezocht maar uiteindelijk toch weer bij hun uitgekomen. Ze zagen mij al aankomen en ik werd meteen naar een jonge collega gestuurd en die heeft mij uitstekend geholpen. Ik ben nogal iemand die dingen wilt die niemand anders heeft. Origineel en lef dat zocht ik. Dat bleek nogal een uitdaging maar ook dat ging weer goed. Ze zochten wat leveranciers erbij en ook heb ik ze een leverancier getipt, zo zijn we beide geholpen. Het resultaat is wederom fantastisch en wij zijn dan ook super tevreden. Je krijgt altijd een bakje koffie of meerdere en als je op zaterdag komt staat er meestal een chef die de lekkerste hapjes maakt �. Als er iets niet klopte of miste dan werd dat goed en helder opgelost. Mijn advies voor een mooie keuken, toilet of badkamer, hoge kwaliteit en top service, ga naar van der Stad in Nijmegen

Aanvulling ontvangen 10 augustus 2020: Het is geleverd, alles ging goed en het is ook gemonteerd maar door onze eigen installateur.
“Vriendelijke benadering”
Betreft KVIK Door Wouter op dinsdag 14 apr 2020 20
Allereerst een fantastisch ontwerp gemaakt samen met KVIK, waarbij ze ons absoluut positief verrasten met de praktische en stijlvolle indeling. Heldere communicatie, heldere prijs en alle afspraken nagekomen. Tijdens het plaatsen van de keuken liep het houten aanrechtblad een beschadiging op, die we pas een week later ontdekte. Toch stuurde Chris (eigenaar van KVIK Woerden) direct een monteur langs om het te repareren. Ook deze vakman was heel klantvriendelijk en werkte ontzettend professioneel. Aanrechtblad gerepareerd en je ziet er niets meer van. Wij zijn onwijs blij met de keuken! Complimenten voor Chris, de monteur en de ontwerpers van Chris!
“Niet tevreden met installatie”
Betreft KVIK Door Jeanine van der Meer op woensdag 22 jan 2020 20
Keuken aangeschaft bij kvik Breda. Aanschaf verliep perfect. Keuken plaatsing was waardeloos, de man ging grof te werk, was erg onvriendelijk, onbeschoft zelfs en na plaatsing kon ik mijn keuken niet gebruiken! Volgens kvik Breda was hij heel goed in het plaatsen van de keuken en lag het allemaal aan mezelf. Momenteel is mijn keuken nog steeds niet goed afgesteld en gaat m'n koelkast deur alleen met 'n flinke duw dicht omdat hij tegen het houten aanrechtblad aandrukt. Waardeloos dus......en dat voor dr aanschaf van zo'n dure keuken!!!!
“Erg tevreden”
Betreft Lohuis en Zn Door Jaap van Beek (Naarden) op woensdag 26 sep 2018 18
Op advies van een collega afgereisd naar Enter. Prima en erg prettig geadviseerd in de showroom en op korte termijn is de prachtige keuken vervolgens geleverd en geinstalleerd (het houten blad is door Lohuis geinstalleerd, niet geleverd (door houtwerk.nl)). De installateur was een echte vakman met aandacht voor details. Aandachtspunt voor Lohuis is de proactieve communicatie. Restpunten werden allen opgelost naar tevredenheid. De oude keuken is door Lohuis overgenomen en afgevoerd. Al met al erg tevreden met alle aspecten van het proces en een erg goede prijs/kwaliteit-verhouding.
FOTO VAN JAAP VAN BEEK (NAARDEN)
Resultaat keuken
“Doen niet moeilijk”
Betreft RestyleXL Door Dries maathuis op woensdag 1 nov 2017 17
Geen ellenlange verhalen als bij andere keukenzaken en drie keer terugkomen etc. Ook de After service is goed en doen niet moeilijk de scheuren in het blad op te vullen (ontstaan daar krimping hout).
FOTO VAN DRIES MAATHUIS
Keuken met houten blad
“Productiefout houten aanrechtbladen”
Betreft IKEA Keukens Door s.haven op donderdag 3 nov 2016 16
Vanaf 2012 zijn er drie nieuwe houten werkbladen (type op maat) bij ons geplaatst. Alle drie vertoonden dezelfde productiefout: loslatende lijmverbindingen. Van plaatsende monteurs kregen wij de informatie dat 'het schering en inslag' is dat de houten Ikea werkbladen binnen de garantieperiode vervangen moeten worden. Een door Ikea ingehuurde deskundige heeft ons geadviseerd om niet meer voor een houten blad te kiezen, maar voor een composiet werkblad. Het productieproces van de houten maatwerkbladen kan Ikea niet 'op orde' krijgen
“Ervaringen zijn positief”
Betreft KALUA keukens en montage Door Mw.Valkenberg, Amstenrade op maandag 17 okt 2016 16
Witte vlekken op zwart kunststof van houten aanrechtblad, geplaatst in juni j.l.wat kan ik doen om dit weg te krijgen, het zijn geen krassen. De ervaringen met dit bedrijf zijn positief,weet niet wat ik verder nog moet vermelden ik heb alleen een vraag
“Niet toelaatbaar”
Betreft Paul Roescher Door Vaartjes op maandag 10 okt 2016 16
Wij hebben vorig jaar een keuken gekocht bij Paul Roescher Keukens die afgelopen week is geplaatst, wij zijn hier absoluut ontevreden over. Er is diverse keren iets misgegaan met de onderlinge communicatie en de interne planning van Roescher. Zo stond de monteur in week 27 voor de deur, terwijl de keuken in week 36 geplaatst zou worden. De monteur, de heer E. Chrispijn van Inplace, heeft toen echter al gezien dat de aansluitpunten niet op de goede plaats zaten, hij zegt dit gemeld te hebben bij Roescher. Wij hebben hier echter nooit iets van gehoord. Door de verkoper van de keuken, de heer Leijendekker, is ons gezegd dat de standaardaansluitingen goed zaten. Dit bleek achteraf echter niet zo te zijn. De monteur heeft de keuken gewoon geplaatst en zelfs het aanrechtblad vast gekit. Hij heeft mij pas 's middags, toen de keuken in zijn geheel geplaatst was, gemeld dat alle aansluitingen verkeerd zaten waardoor we de keuken in zijn geheel niet konden gebruiken. Ons inziens, had het voor de hand gelegen dat hij mij dit 's ochtends gemeld had, zodat we zelf konden bepalen of de keuken geplaatst moest worden of niet. De keuken moet nu eerst weer gedemonteerd worden. Waardoor wij mogelijk de garantie verliezen. Roescher verwijst enkel naar de technische tekening die wij, volgens hun, hadden moeten doorsturen aan de aannemer. Wij zijn hier echter nooit op gewezen. Ze gaan volledig voorbij aan het feit dat dat de monteur begin juli al intern heeft gemeld dat de aansluitingen niet goed zaten. Had Roescher ons toen even gebeld dan was er niets aan de hand geweest. De monteur heeft echter willens en wetens de keuken geplaatst, wetende dat alle aansluitingen verkeerd zaten en we de keuken niet konden gebruiken. Wij moeten nu zelf de keuken demonteren (met mogelijk verlies van garantie) en de aansluitpunten wijzigen. De enige toezegging die Roescher heeft gedaan is dat zij ervoor zorgen dat de keuken wordt teruggeplaatst, wanneer dit kan is echter nog niet duidelijk (ze plannen nu al over twee weken). Tot overmaat van ramp zijn we erachter gekomen dat ze ons een keukenblad van hout hebben geleverd, terwijl we een betonnen blad hebben besteld. Op de orderbevestiging staat 'betoncoat; uitvoering beton'. Roescher voert nu aan dat betoncoat zou betekenen dat een houten blad geverfd wordt met een betonkleur. Echt absurd. Wij vragen ons af waar we dan zoveel geld voor hebben betaald. Wij zijn van een granieten blad overgestapt naar een betonnen blad, een houten blad hebben we helemaal nooit naar gekeken. Volstrekt ontoelaatbaar. Wij gaan verdere juridische stappen ondernemen. Mochten er meer mensen zijn die een soortgelijke ervaring bij Paul Roescher hebben dan verzoek ik hen contact met ons op te nemen. Misschien kunnen we onze krachten bundelen om samen voor rechtvaardigheid te zorgen.
“Keuken goed, apparatuur minder”
Betreft IKEA Keukens Door C C op dinsdag 13 jan 2015 15
1e Ikea keuken 1988 apparatuur Miele, 4 jr gehad, verhuisd, zelfde nog eens gekocht, Miele en Siemens apparaten. Na 4 jaar weer verhuisd, daar was al een keuken. 10 jr later, verhuisd, weer Ikea keuken, weer verhuisd, weer Ikea keuken, 7 jaar gewoond, geen probleem, wel Bosch/Siemens apparatuur. Nu weer 5 jaar Ikea keuken, nu ook apparatuur. Apparaten vind ik minder, ovendeurhandvat hangt los, branders fornuis geven minder kracht dan gezegd qua Watt, vaatwasser ondermand verliest alle wielen en die gaan dan kapot Koelkastindeling niet zo praktisch. Alle keukens met houten werkblad gehad, nooit een probleem. Conclusie, de keuken zou ik weer kopen, apparatuur waarschijnlijk niet.
“Klacht wordt stelselmatig afgewezen + toch opgelost”
Betreft Tulp Keukens Door C. VAlk op woensdag 19 nov 2014 14
Wij hebben in juni een prachtige keuken besteld en geleverd gekregen. De tafel die we er bij hebben besteld wijkt af van hetgeen we hebben uitgezocht. Tulp weigert de klacht op te lossen en vindt het normaal dat een houten tafelblad dwarsstrepen heeft terwijl het monster dat wij meekregen deze strepen niet heeft. Het ziet er uit als een beschadiging. Vriendelijk tot na het zetten van de handtekening, daarna lijken ze alles maar gezeur te vinden en reageren met heel veel moeite. Klachten kunnen ze oplossen van achter het bureau ipv even te komen kijken wat er aan de hand is. Geen aanrader aangezien de aftersales onbehoorlijk is. Tulp heeft inmiddels contact met ons opgenomen maar het is nog niet opgelost.

Op 26 november 2014 heeft Qasa de volgende aanvulling ontvangen: Naar aanleiding van onze klacht, zie recensie 19 november 2014, is er contact opgenomen door iemand van de directie. De volgende dag is er iemand komen kijken die aangaf dat de strepen toch echt zo hoorden, maar dat hij een en ander zou bespreken. Gisteren, dinsdag 25 november 2014, zijn we gebeld met de mededeling dat we een nieuw tafelblad krijgen. De afspraak om dit blad uit te zoeken is al gemaakt. Het heeft even geduurd, maar het probleem wordt nu toch naar onze tevredenheid opgelost.
Meer artikelen