Feedback

Kunststof aanrechtblad

DoorKunststof aanrechtbladen zijn onderdeel van menig keuken. In dit artikel worden veel eigenschappen van dit type aanrechtblad besproken.

Lijst met goed gewaardeerde keukenzaken
• Keukenwereld XXL
   
(Poortvliet Zeeland) score 9,8 uit 163 ervaringen
• Avanti Keukens
   
(Kesteren Gelderland) score 9,8 uit 339 ervaringen
• Arma Keukens en Sanitair
   
(Nunspeet Gelderland) score 9,8 uit 560 ervaringen
• Ardi Keukens
   
(Sint Annaland Zeeland) score 9,7 uit 354 ervaringen
• Keur Keukens
   
(Haarlem Noord-Holland) score 9,7 uit 364 ervaringen
• DB KeukenGroep
   
(7 vestigingen) score 9,7 uit 2185 ervaringen
• Adee Keukens
   
(Rijssen Overijssel) score 9,7 uit 270 ervaringen
• Velthuizen Keukens
   
(Woudenberg Utrecht) score 9,7 uit 83 ervaringen

U kunt ook de lijst met de Beste 10+ Keukenzaken bekijken.

Materiaal
Een kunststof keukenblad bestaat uit verschillende lagen. Als basis bestaat een kunststof keukenblad uit een spaanplaat, MDF of een multiplex laag. Deze dikke laag wordt voorzien van een HPL laag (ook wel laminaat of kunststofplaat genoemd). De HPL laag bepaalt het uiterlijk van het keukenblad.

Kleur
Kunststof aanrechtbladen zijn in nagenoeg alle kleuren leverbaar. Doordat sprake is van een toplaag met print, is op de print van alles mogelijk. Varianten met betonlook, houtlook, steenlook, etc. bestaan allemaal.

Levensduur
De levensduur van kunststof aanrechtbladen kan sterk verschillen. Zo zijn er ervaringen van personen waarbij het blad na 10 jaar al ernstige slijtageplekken vertoonde. Echter zijn er ook ervaringen met bladen die na 15 jaar nog zo goed als nieuw eruit zagen.

Vochtbestendigheid
Indien de basislaag van spaanplaat of MDF is, dan bestaat het risico dat het keukenblad gaat bollen of barsten door vocht. Multiplex bladen zijn in principe wel watervast en hebben dit nadeel niet.

Hittebestendigheid
Kunststof aanrechtbladen kunnen niet goed tegen hitte. Als er een kokend hete pan op het werkblad wordt gezet kan het blad verkleuren of smelten. Gebruik dan ook altijd onderzetters.

Vlekgevoeligheid
Niet hardnekkige vlekken kunnen gemakkelijk worden verwijderd met een afwasmiddel. De HPL laag kan echter beschadigd raken indien het in aanraking komt met zeer agressieve middelen zoals ontstoppingsmiddelen.

Krasvorming
Het wordt afgeraden direct op een kunststof aanrechtblad te snijden. Krasvorming zal vrijwel zeker ontstaan. Gebruik om te snijden een snijplank.

Hygiëne
Een kunststof aanrechtblad is makkelijk schoon te maken en er trekt over het algemeen geen vuil in. Hierdoor is het een redelijk hygiënische keuze.

Uitstraling
Een kunststof blad zal in bijna alle keukenstijlen passen. Kunststof bladen hebben een wat neutrale uitstraling.

Schoonmaken en onderhoud
Omdat HPL van nature een zeer sterk en hygiënisch oppervlak heeft, is het eenvoudig schoon te maken met normale schoonmaakmiddelen, bijvoorbeeld met wasmiddel. Gebruik echter nooit een schuursponsje of andere schuurmiddelen om het blad schoon te maken. Een kunststof aanrechtblad vereist geen periodiek onderhoud.

Montage
Kunststof aanrechtbladen zijn licht en daardoor makkelijk te monteren.

Kosten
Kunststof aanrechtbladen behoren tot de goedkoopste aanrechtbladen. Er zijn al standaard kunststof aanrechtbladen vanaf ca. euro 100 per strekkende meter maar deze prijs kan oplopen bij kunststofbladen van hogere kwaliteit. Let op dat de eindprijs van het blad niet alleen bepaald wordt door de basis strekkende meterprijs, maar ook door de vorm van het blad (bijvoorbeeld een rechthoek, L-vormig, U-vormig, aanwezigheid van schuine stukken,etc.), de dikte van het blad, de randafwerking (alleen voorkant zichtbaar of rondom zichtbaar, aanwezigheid waterkering), en eventuele uitsparingen voor spoelbak, kranen en kookplaat.

Feedback van gebruikers
Qasa krijgt weinig feedback op kunststof bladen. De bladen zullen in veel gevallen voldoen. Vochtproblemen met bellen of bollen komen voor.

Conclusie
Kunststof keukenbladen worden veel verkocht wegens hun gunstige prijs en de vele uitvoeringen. Het is een prima keuze bij een lager budget.

Meer aanrechtbladen
- Betonnen aanrechtblad
- Composiet aanrechtblad
- Glazen aanrechtblad
- Granieten aanrechtblad
- Houten aanrechtblad
- Keramisch aanrechtblad
- Marmeren aanrechtblad
- RVS aanrechtblad

De foto's zijn afkomstig van Tieleman keukens en DB Keukens.
Reacties
Er zijn 11 reacties bij dit artikel. Alle reacties zijn door Qasa gecontroleerd.
“Loslatend aanrechtblad”
Betreft Keukenloods Door L. Aznabet op donderdag 11 jun 2020 20
in februari 2019 is onze keuken geplaatst. een jaar later constateren wij dat het aanrechtblad van onder begint los te laten. Het betreft een kunststof blad. Keukenloods schakelt de fabrikant Topline in die vervolgens concludeert dat het blad door vocht is aangetast en probeert dit op de vaatwasser af te schuiven terwijl de schade niet boven de vaatwasser is maar boven de spoelbak. je mag er toch vanuit gaan dat een aanrechtblad tegen water kan????!!! toch neemt keukenloods het advies van Topline over en adviseert ons het aanrechtblad van onderen te schuren en te lakken. Bedankt Keukenloods! Dit gaat je niet in de koude kleren zitten...en dit voor een keuken van ruim €18.000,-. Een ding staat vast....de volgende keuken wordt gewoon weer een Ikea keuken want die heeft het wel ruim 10 jaar vol gehouden en de klantenservice daar nemen de klachten wel serieus en nemen de verantwoordelijkheid en verwijst niet door naar de fabrikant.
“Blij ermee”
Betreft Ardi Keukens Door G Hanzen op zaterdag 23 feb 2019 19
Na lang wikken en wegen besloten we [ toch ] een nieuwe keuken aan te schaffen.
Dat [ toch ] heeft te maken met onze leeftijd en dat we [nog] geen seniorenwoning bewonen. Onze vorige keuken was wat gedateerd , maar doorslaggevend was.....het steeds moeilijker werken. Trap nodig voor de bovenkastjes, diepe hoek en aanrechtkastjes e.d. Onze keus was ditmaal ARDI KEUKENS Sint Annaland. Contact gezocht en afspraak gemaakt. Heel fijn was , dat verkoper ons eerst bezocht heeft .zodat er beeld ontstond van de mogelijkheden , en het plan , dat wij bedacht hadden , konden bespreken. Dit ,omdat wij 3 apparaten , vaatwasser , koelkast en oven / magnetron terug wilden plaatsen , daar deze nog vrij nieuw zijn en prima werken. De afspraak dag...9.30 uur tot 15.00 uur...... hebben wij erg gezellig en rustig ervaren .Geen haastwerk .......vooral ook aandacht voor je eigen ideeën die met alle geduld [soms] een andere richting kregen. EN.......een uitmuntende verzorging voor de inwendige mens .Hongergevoel kreeg geen kans! Keuken keuze was gauw gemaakt , werd kunststof houtstructuur met kunststof aanrechtblad.
Alles in rustige tinten [steigerhout] Boven de aanrecht wilden we graag tegels , zag in de showroom prachtig voorbeeld :combinatie van 9 tegels die samen een mooi patroon vormen. Was wel beetje uitdaging , maar gaf uiteindelijk wat meer leven aan de wat strakke keuken. Maar dan begint het passen en meten. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen , dat de indeling tenslotte helemaal anders werd dan we zelf bedachten. Het hoofddoel was tenslotte ergonomisch werken dus koelkast en vaatwasser op lichaamshoogte. Laden van 60 cm breed , minder gewicht. In hoekkast 2 naar buiten draaiende plateau's. Inductie kookplaat en heel fijne afzuigkap die erg makkelijk schoonmaakt! Ruime spoelbak en kraan met draaiknop die makkelijk in de hand ligt. Zo ook geen knoppen maar grepen aan laden en deuren. Dit alles in uitgebreide diversiteit getoond ,de keuze mogelijkheid was overweldigend. Kortom , een senioren keuken met een moderne uitstraling van alle gemakken voorzien, waar we blij mee zijn.
“Alles in het werk voor een tevreden klant”
Betreft Keur Keukens Door C. Piets op maandag 20 nov 2017 17
Voordat we binnen stapten bij dit keukenbedrijf in Haarlem hadden we op internet gezocht naar beoordelingen door klanten op vergelijkingssites. Omdat Keurkeukens er als beste bedrijf in Nederland uitkwam hebben we hier onze keuken gekocht. De medewerker die ons hielp met het ontwerp (Jochem) nam veel tijd voor ons en probeerde al onze wensen in te passen. In de afgesproken week werd de keuken geplaatst en was het resultaat schitterend. Er waren wel een paar kleine tekortkomingen, maar deze werden binnen afzienbare tijd verholpen. Na verloop van tijd kwamen er in het kunststof werkblad van het kookeiland een aantal vlekken te zitten. We konden de oorzaak niet achterhalen en wat we ook probeerden, we kregen de vlekken er niet meer uit. Toen ik via de mail Jochem op de hoogte bracht hiervan nam hij telefonisch met me op. Hij verzekerde me dat hij het hoe dan ook voor ons op ging lossen. Uiteindelijk bood hij aan het blad te vervangen en alle kosten die daarmee samen hingen kwamen voor rekening van Keurkeukens. Dat vonden wij een prachtige oplossing. We kozen nu voor een blad van graniet en wij hoefden slechts de meerprijs van het materiaal te betalen. Afgelopen week kwamen er twee monteurs het oude werkblad demonteren en het granieten blad monteren. Toen bleek zelfs nog dat er een nieuwe spoelbak in het blad werd gezet omdat de oude vermoedelijk niet onbeschadigd overgezet kon worden. In het werkblad zit een verhoogde houten balk (lessenaar) waar we aan kunnen eten. Deze raakte licht beschadigd bij het loshalen van het oude blad. Daar is onmiddellijk kosteloos een nieuwe voor besteld door de monteurs. Ik heb geen idee wat de winstmarge is op een keuken als de onze en eigenlijk wil ik dat ook liever niet weten. Maar als ik zie wat er nu allemaal aan kosten zijn gemaakt om ons helemaal tevreden te stellen dan denk ik dat er weinig winst overblijft voor Keurkeukens. Zonder getouwtrek wordt alles in het werk gesteld om ons tevreden te stellen. En dat vind ik toch wel heel bijzonder. Bij deze dus een groot compliment voor en veel dank aan alle medewerkers van dit vriendelijke bedrijf.
“Prachtig geheel”
Betreft Ardi Keukens Door Rachel de Meijer op maandag 30 mei 2016 16
Prachtig en betaalbaar eindresultaat. Goede service en vriendelijk geholpen. Zeker toen we twijfelde over de juiste kleurstelling kwamen ze met een goed advies met als resultaat dat kastjes en werkblad een prachtig geheel zijn geworden.
FOTO VAN RACHEL DE MEIJER
Beige/grijs/wit kastjes met kunststofblad
“Is aanrader”
Betreft Ardi Keukens Door K van Zuidland op woensdag 30 sep 2015 15
We hebben het kunststof werkblad, opstaande plinten, kraan en vaatwasser voor onze bestaande keuken laten vervangen. Er is heel goed meegedacht en de monteurs hebben alles keurig gemonteerd. Ardi is een aanrader.
“Prachtige keuken voor een goede prijs”
Betreft Superkeukens Door Jan-Willem Hueting op vrijdag 14 aug 2020 20
Wij hebben voor de tweede keer een keuken gekocht bij Superkeukens. De eerste zo'n tien jaar geleden bij Superkeukens Utrecht. Die keuken werd destijds geplaatst door RS Montage en heeft tien jaar lang probleemloos gestaan (het was een Nolte keuken, een merk dat Superkeukens nu niet meer levert). Voor onze nieuwbouwwoning kwamen we weer uit bij Superkeukens, dit maal Veenendaal. Uitstekend geholpen door Jeroen Rap. We wisten vrij goed wat we wilden. De prijs-kwaliteit verhouding is goed. We hebben een grote keuken, in Nederland geproduceerd, met composiet blad, voor een heel scherpe prijs. Bij de projectleverancier kwamen we zo'n beetje op het dubbele uit, waarbij we zelfs flink moesten beknibbelen op luxe (bijv. een kunststof blad). De apparatuur hebben we wel elders gekocht en in de montage laten meenemen. Na tekening van de offerte hadden we nog een paar kleine wijzigingen, die we snel via het portal konden doorgeven. De montage werd ook dit keer door RS Montage gedaan. Het inmeten gebeurde zorgvuldig en bracht nog één noodzakelijke wijziging aan het licht. Ook fijn: er werd gecheckt of de elders uitgezochte apparatuur paste. De plaatsing was netjes en duurde 2,5 dag, maar dan was ook alles helemaal af (incl. op maat geslepen spatrand). Kortom: een prachtige keuken voor een goede prijs. Communicatie zowel vanuit Superkeukens als RS Montage was top en mochten we ooit weer een keuken nodig hebben dan zouden we direct weer naar SK gaan.
“Niet tevreden”
Betreft Sijben Keukens Door Loes op dinsdag 20 nov 2018 18
Koop NOOIT EN TE NIMMER uw keuken bij Sijben. Je kunt het geld beter door het toilet spoelen, daar heb je minder ellende van. Alles wat er mis kan gaan gaat mis bij deze firma. Nu een jaar later na plaatsing van de keuken moeten we nog dagelijks leven met deze gemaakte fouten. Achteraf is het logisch dat je alles moet betalen alvorens de keuken uit de vrachtwagen komt. Daarna begint namelijk de ellende maar dan hebben ze wel alle omzet al binnen. Nog niet te spreken over de kwaliteit van de geleverde apparaten, inmiddels al twee apparaten stuk. Na maanden wachten eindelijk een monteur over de vloer gehad. De kapotte afzuigkap is gemaakt maar voor hoelang is de vraag. Tevens is het geleverde kunststof blad nu al aan het opwellen. Teleurgesteld en enorm verdrietig zijn we met onze keuze voor Sijben Keukens en willen door middel van deze review andere consumenten voor deze fout behoeden.
“Niet doen”
Betreft KVIK Door Molenaar op donderdag 27 jul 2017 17
Koop geen keuken bij kvik, na bestelling doen zij niets meer. Kunststof blad met lijmtangen, slechte onkundige keukeninstalllatie en Kvik weigert hier iets aan te doen,
“Geen excuses”
Betreft KeukenConcurrent Door M. de Jong op vrijdag 25 nov 2016 16
Bij het kopen van de keuken goed geholpen, maar bij de levering kwamen we erachter dat ze ons nergens over ingelicht hadden:
-Wasbak die officieel niet in een kunststof aanrechtblad past!
-Geen snoeren of klemmetjes krijgen bij eigen montage keuken!
- Totaal andere kastombouw, omdat de koelkast die we erbij besteld hadden te groot was

Verder:
-De tekeningen niet aangepast, waardoor de aannemer leidingen op verkeerde plek heeft geplaatst. Daarnaast is de diepte van het eiland op de tekeningen niet aangepast, waardoor de stoelen er niet onder passen!
-Tekeningen vergeten op de sturen!! (O, daar hoorde die plaat dus bij!)
-Een kraan die stuk is (kan gebeuren, maar met al het andere erbij!)
-Glazen plaatjes voor de lades niet geleverd. Waren niet besteld en zou nu op kosten van keukenconcurrent toch besteld worden (op kosten van keukenconcurrent?! Volgens mij hebben wij daar gewoon voor betaald!)

Verder:
-Hebben we meer dan twee uur bij elkaar in de wacht gestaan om überhaupt de klantenservice aan de lijn te krijgen! Werden door de klantenservice door verwezen naar de winkel, probleem lag volgens klantenservice bij hun, dan wordt je natuurlijk weer door verwezen naar klantenservice. Dus toch maar bezoekje aan de winkel! Daarna nog meer telefoontjes en nu, na drie weken nog steeds geen complete keuken! Een excuses, nee (nog niet in elk geval).
“Geplaatste keuken”
Betreft Keuken Kampioen Door E.J. Webber op zaterdag 7 nov 2015 15
Op 30 januari werd onze keuken geplaatst. De afzuigkap,was niet in orde, plint tekort en inlegbakje verkeerde maat. 5 maart nieuwe afzuiger, plint geleverd. Opnieuw een verkeerde inlegbakje. Bij de controle van de afzuiger en gelukkig dat mijn man dit heeft geconstateerd, had de monteur het stopcontact van de muur losgemaakt en hing in het afvoerkanaal. De uitblaaskap zat niet aangesloten op de afvoer, waardoor de uitstromende lucht tegen de onderkant van de kap aanblies. Inmiddels wel verholpen. Opnieuw een klacht een vreselijke krakende koelkastdeur en een onderdeel wat los hing aan de koelkast deur. Een kromtrekkende deur van de vrieskast, maar dat is normaal. Voor de tweede keer kwam er weer een monteur kijken. Koelkast deur hersteld en hij vond wel dat we een nieuwe deur voor de vriezer moesten krijgen die is zo krom aan worden als een hoepel. Witte plekken op het aanrechtblad. Dit is normaal bij een aanrechtblad met een reliëf. Gootsteen stop die niet afsluit, water loopt weg. Je krijgt als antwoord. Geen garantie we kunnen een monteur sturen tegen betaling. Allerlei argumenten, verkeerde schoonmaak middelen gebruikt. Te scherpe servies. Een keuken van toen 7 en halve maand, toen ik de klacht indiende. Een keuken met allerlei mankementen. De leverancier van het aanrechtblad, vond ik een toppunt. Dit is bekend mevrouw, dat dit gebeurd met een aanrechtblad waar een relief inzit. Dit had de verkoper van de keukenkampioen ons moeten vertellen toen hij ons deze keuken verkocht. In dit geval hadden wij een andere keuze gemaakt. De verkoper werkt er niet meer en je wordt van het kasje naar de muur geslingerd. In deze periode hebben wij alleen maar negatieve ervaringen gehad met aardig wat mankementen aan onze keuken.

08.11.2015 aanvulling ontvangen: Nog even terugkomen op de keuken die wij in Woerden hadden gekocht en de service vanuit Waalwijk en de fabrikant Topline Maatwerkbladen. Begin oktober trokken wij gelijk aan de bel, met de klacht van het steeds meer ontstaan van witte plekjes op het werkblad. Een werkblad geleverd aan keukenkampioen van Topline fabrikant. Er werd door een vriendelijke jonge dame notities gemaakt en ik zou spoedig wat horen voor het verhelpen van het probleem en de gevraagde foto's heb ik haar toegezonden. Na een ruime week hadden wij nog niets vernomen. Weer gebeld. Toen kreeg ik een vriendelijke man aan de telefoon. Mevrouw ik ga gelijk contact opnemen met de fabrikant en binnen drie werkdagen wordt u teruggebeld. Na een week, waren wij nog steeds niet gebeld. Weer gebeld. Uw aanrechtblad?? Eerst wisten ze niets en toen werd ik maar even door verbonden met de fabrikant. Het was lunchpauze..later terugbellen. Teruggebeld...en kreeg ik een man aan de telefoon. Maar mevrouw, dit is bekend u heeft een (kunststof) blad met reliëf en dat is heel normaal. Heeft u een scherpen onderkant aan uw servies? Heeft u met hardnekkige middelen schoongemaakt. Niets van dat en ook geen hete dingen op het aanrecht gezet. Mevrouw, wij geven geen garantie u moet bij keuken kampioen zijn. Bellen naar Keukenkampioen. Vreemd, u bent doorverbonden met de fabrikant, dit was niet de bedoeling. Zij ging wel even bellen, omdat ik naar de garantie verwees die bij hun was en niet bij de fabrikant van het werkblad. Ik werd terug gebeld. Mevrouw u heeft vast met iets scherps op de aanrechtblad gewerkt, of met hardnekkige schoonmaakmiddelen gewerkt. Niets van dat. Tevens was het ons ook niet bekend, dat dit met het type werkblad die wij hadden, dit kon gebeuren, dat het reliëf beschadigen kon. Vreemd is wel dat het ook kaal wordt op plekken waar je met een schoonmaak doek komt. De manier hoe je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Beloven te bellen en niets van je laten horen. Een keukenblad die in februari geplaatst is en overal plekjes vertoond. Op onze nota staat vermeld, dat wij 1 jaar garantie hebben op het werkblad. De dames willen tegen betaling een monteur sturen om het te bekijken en het bij te werken of uit coulance een nieuw werkblad leveren tegen inkoopprijs. Over het plaatsen werd niet eens gesproken. Ik vind het te schandalig voor woorden. Slecht voorgelicht door de verkoper van Keukenkampioen. Tevens voel ik mij flink onbeschoft behandeld om maar te insinueren wat ik op het werkblad gedaan heb. Ik heb, nadat ik wist wie de werkbladen aan keukenkampioen leverde op de site van de fabrikant gekeken en een heel verhaal over het werkblad en inderdaad, kunnen daar kale plekjes op komen. Je koopt een keuken met een werkblad om te koken etc. Is dit blad bedoeld om in je keuken te plaatsen en vervolgens je keuken als pronkstuk te hebben en er niets mee te doen? Schandalig binnen een jaar hebben wij heel wat ellende met een keuken geleverd door Keukenkampioen gehad.
FOTO VAN E.J. WEBBER
“koop niet bij Brugman keukens”
Betreft Brugman Door Sandra Jansen op vrijdag 25 apr 2014 14
Keuken in principe prima, maar keukenblad heeft al sinds 1 maand 2 butsen, weliswaar door het vallen van een glas maar dat zou niet mogen op een kunststof blad. Dat vindt ook verkoper Wouter van filiaal Hoofddorp. Hij zegt ik heb ook al een paar jaar een kunststof blad waar ook van alles op valt maar niks te zien, dat moet gewoon kunnen. Maar nee, mijn blad zit vol met krassen, 2 butsen en kringen van natte glazen die er niet meer afgaan. Volgens mij is dit blad niet afgehard maar de fabrikant wil niet langskomen, hij zegt natuurlijk eigen schuld. Mijn vorige keukenblad was nog perfect en dat na 20 jaar. Zelfs de door mij gestuurde foto's zijn niet overtuigend. Ik heb toch zelf dat glas laten vallen en die kringen zijn van een hete pan. Nou nee dus, kom dan verdorie zelf kijken! Elke afdruk van een nat glas blijft zichtbaar! Volgens Wouter moet dit inderdaad niet kunnen en zou hij dit bevestigen naar de service afdeling maar ineens is onze Wouter een andere mening toegedaan, want dat had hij natuurlijk niet moeten zeggen. Dus om een lang verhaal kort te maken voor service hoef je niet aan te kloppen bij de firma Brugman dus mijn advies koop lekker ergens anders!
FOTO VAN SANDRA JANSEN
Meer artikelen