Feedback

Glazen aanrechtblad

Een glazen aanrechtblad is een vrij nieuwe mogelijkheid in de keukenwereld, waardoor het nog niet in veel keukens voorkomt. In dit artikel zal er verder worden ingegaan op dit type keukenblad.

Materiaal
Een glazen aanrechtblad wordt gemaakt van thermisch gehard glas. Dit glas wordt verhit tot ca. 650°C, waarna het wordt afgekoeld door gestuwde koude lucht. Thermisch gehard glas is vele malen sterker dan normaal glas en kan moeilijk breken. Glazen aanrechtbladen zijn meestal ca. 10 mm dik.

Levensduur
Glazen aanrechtbladen kunnen vele jaren mee, waarbij 20 jaar geen uitzondering is. Echter kan na verloop van tijd kleurverschil ontstaan door UV-straling van de zon. Ook zijn de randen van het blad gevoelig voor stoten.

Vochtbestendigheid
Een glazen aanrechtblad is waterdicht. Hierdoor is het geen probleem als er water blijft liggen op het werkblad.

Hittebestendigheid
Plaats geen hete pannen op het aanrechtblad. Als het glas in contact komt met te veel hitte, dan kan thermoshock optreden en het glas blijvend beschadigd raken.

Vlekgevoeligheid
Vlekken zijn goed zichtbaar op een glazen aanrechtblad. Deze zijn echter wel makkelijk te verwijderen met een spons in combinatie met een sopje.

Krasvorming
Een glazen aanrechtblad is gevoelig voor snijden en krassen. Vermijd om krassen te voorkomen direct contact tussen metaal (zoals bijv. pannen) en het glazen blad. Het gebruik van een snijplank is dan ook aan te raden. Indien er is gekozen voor glas met textuur, dan vallen krassen minder op.

Hygiëne
Een glazen aanrechtblad is erg hygiënisch. Er kan geen vuil in het blad trekken en het vuil dat op het blad ligt kan eenvoudig worden verwijderd.

Uitstraling
Voor de bovenzijde van het aanrechtblad kan gekozen worden voor glanzend of mat geëtst glas. De onderkant kan in vrijwel elke gewenste kleur worden gespoten. Een glazen aanrechtblad past goed in een design keuken.

Schoonmaken en onderhoud
Niet hardnekkig vuil kunt u verwijderen met een natte doek, eventueel in combinatie met een allesreiniger. Kalkplekken kunnen behandeld worden met natuurazijn. Gebruik echter nooit een schuurspons of een schuurmiddel. Een glazen aanrechtblad behoeft geen periodiek onderhoud. Het dagelijks afnemen met een vochtige doek is voldoende om het blad te onderhouden.

Montage
De montage van een glazen blad is lastig en gevoelig voor fouten. Op het moment van plaatsing moet het blad niet meer verschoven worden vanwege krassen die aan de onderzijde kunnen optreden. Deze krassen zijn zichtbaar door het glas. Ook is het blad zwaar, waardoor het lastig is om het blad in een keer precies goed te plaatsen. Het is dan ook verstandig om de montage over te laten aan een specialist.

Kosten
Een keukenblad van glas is prijzig. Een prijsindicatie voor het basisblad per strekkende meter is vanaf ca. 300 euro. Let op dat de eindprijs van het blad niet alleen bepaald wordt door de basis strekkende meterprijs, maar ook door de vorm van het blad (bijvoorbeeld een rechthoek, L-vormig, U-vormig, aanwezigheid van schuine stukken,etc.), de dikte van het blad, de randafwerking (alleen voorkant zichtbaar of rondom zichtbaar, aanwezigheid waterkering), en eventuele uitsparingen voor spoelbak, kranen en kookplaat. De uiteindelijke prijs kan hierdoor gemakkelijk oplopen tot boven de 600 euro per strekkende meter.

Conclusie
Aan een glazen aanrechtblad kleven nogal wat nadelen. Echter het eenvoudige onderhoud en de ruime keuze in kleuren zijn grote plus punten. Tevens is een glazen aanrechtblad vrij exclusief: de kans dat uw buren, vrienden of collega’s ook een glazen aanrechtblad hebben is klein.

Meer aanrechtbladen
- Betonnen aanrechtblad
- Composiet aanrechtblad
- Granieten aanrechtblad
- Houten aanrechtblad
- Keramisch aanrechtblad
- Kunststof aanrechtblad
- Marmeren aanrechtblad
- RVS aanrechtblad

De foto's zijn afkomstig van DB Keukens.
Reacties
Er zijn 3 reacties bij dit artikel. Alle reacties zijn door Qasa gecontroleerd.
“Next 125 keuken”
Betreft Kuechenland Ekelhoff Door Familie De Goede op donderdag 3 mrt 2016 16
Wij hebben een Next 125 keuken gekocht in een U-opstelling met een spoeleiland en een glazen aanrechtblad bij Kuechenland Ekelhoff. De showrooms in Duitsland maakten veel indruk op ons, omdat alle materiaal en apparatuur voorhanden is. Zowel het verkooppersoneel als het technische personeel is vakbekwaam, erg vriendelijk en denken met je mee, service staat bij hen hoog in het vaandel en men is trots op hun bedrijf. Vanaf het offertetraject tot aan de nazorg bij levering en installatie zijn wij uitstekend geholpen. Onze ideeën zijn perfect vertaald naar het uiteindelijke resultaat, waar zowel wij als de medewerkers van Kuechenland Ekelhoff trots op zijn!
FOTO VAN FAMILIE DE GOEDE
Next 125 keuken in U-opstelling
“Transparante benadering”
Betreft KVIK Door M. Visser op zaterdag 10 dec 2016 16
Deze zomer heb ik een keuken gekocht bij Kvik Utrecht. Het zijn mooie keukens en de offerte is transparant. De service was goed. Ik kon altijd telefonisch overleggen en dan kreeg ik snel adequaat antwoord. Het glazen blad heb ik elders besteld en ook de afstemming daarover was prima. Bouw Bob heeft ook goed werk geleverd.
“Ervaring met Keukenmaxx”
Betreft Keukenmaxx Door R. Leijen op donderdag 24 sep 2015 15
Begin dit jaar hebben mijn vrouw en ik besloten om onze woning / keuken grondig te verbouwen. Het plannen van een dergelijke grote verbouwing is natuurlijk leuk om te doen. Besloten werd om de stijl van de keuken door te trekken naar de woonkamer om zodoende de totale lengte van de woonkamer met open keuken te benutten. Voor de keuken kwamen wij al snel uit op het merk Next125. Daar zijn niet zoveel dealers van in Nederland. Wij hebben 3 offertes laten maken, twee in Nederland, een in Duitsland. Uiteindelijk kwamen wij bij Keukenmaxx in Barendrecht uit. De eerste contacten dateren van februari van dit jaar. De offerte en 3-D keukenplan waren snel gemaakt. Omdat wij de woonkamer ook bij de verbouwing betrokken hebben wij dat gedeelte eerst gedaan. De woonkamer is inmiddels klaar, tot onze grote tevredenheid. Toen werd het tijd voor het keuken deel. Omdat alle nieuwe apparatuur om een andere plek dan in de huidige keuken is gepland is het een aardige verbouwing geworden. Wij hebben een installatiebedrijf in de hand genomen om deze voorbereiding te doen. Een dan is het zover, Keukenmaxx heeft een leverdatum genoemd en wij hebben de planning van het installatiebedrijf hierop aangepast. Helaas, Keukenmaxx kon een onderdeel van de keuken niet op tijd leveren dus alles moest weer opnieuw gepland worden. Erg jammer maar dat kan gebeuren. Een nieuwe planning gemaakt (de voorbereiding voor het installeren zou 3 dagen duren, de installatie van de keuken zelf nog eens 2 dagen) en mijn opgenomen vakantiedagen ook weer aangepast.

Weer helaas, Keukenmaxx kan het betreffende onderdeel, een glazen aanrechtblad van 3.60 meter, nog niet leveren. Excuses, excuses en de schuld bij de leverancier van het keukenblad leggen.

Weer een nieuwe planning gemaakt, gistermorgen, 23 september een telefoontje gehad van de klantenservice van Keukenmaxx. Op 30 september en 1 oktober wordt de keuken geleverd en geïnstalleerd. Of wij graag alle voorbereidingen willen treffen. Ook vroeg de klantenservice of de betaling al over gemaakt was. Ik dacht dat dit al gebeurd was en antwoorde dus bevestigend op die vraag. Dezelfde dag ook de schriftelijke bevestiging in de vorm van een brief, de DEFINITIEVE AFLEVERBRIEF ontvangen. Om 17:25 ging de telefoon, helaas gesprek gemist dus voicemail afgeluisterd. Een bericht van Keukenmaxx over het aanrechtblad, of we terug willen bellen. Direct gedaan maar het kantoor was al gesloten. Dan maar de adviseur in Barendrecht gebeld; hij wist nog van niets maar zou het uitzoeken. Voor de zekerheid maar een email naar Keukenmaxx verstuurd dat een 3e uitstel niet geaccepteerd zou worden. Vandaag, 24 september zou ik zelf de restanten van de oude keuken weghalen. Morgen zou de oude tegelvloer weggehaald worden, een nieuwe vloer gelegd en de nieuwe toe- en afvoer voor de nieuwe spoelbak geïnstalleerd worden. Maandag en dinsdag vervolgens het aanleggen van de elektrische aansluitingen, het boren van een gat van 20 cm in de gevel voor de afvoer van de nieuwe (werkblad) afzuig en nog wat kleinere werkzaamheden. Woensdag en Donderdag dan de installatie van de keuken. Voor de zekerheid toch nog maar even gewacht met het slopen van de huidige keuken, we zouden al bijna een week zonder keuken komen te zitten, dat wil ik niet langer laten duren. Uiteindelijk klantenservice van Keukenmaxx aan de telefoon: het aanrechtblad kan nog niet geleverd worden, wordt waarschijnlijk 14 oktober. Reden: de opdracht naar de leverancier was niet goed doorgekomen. Klantenservice (inmiddels in contact met mijn vrouw ipv met mij) probeerde allerlei excuses; “we hadden dit al met uw man besproken”. Van de adviseur uit Barendrecht helaas niets meer gehoord. Ongehoord deze service van Keukenmaxx. Het gaat hier ook nog eens om een keuken uit de hogere prijsklasse. Ik heb er al eerder aan gedacht om mijn ervaringen op deze site te zetten maar gaf Keukenmaxx elke keer het voordeel van de twijfel. Dat is nu afgelopen, wij gaan onze rechtshulp verzekeraar inschakelen. Ben blij dat de betaling nog niet gedaan is. Ik hou jullie op de hoogte.
Meer artikelen